علت مرگ اسلام کریم اُف

علت مرگ اسلام کریم اُف

 

در این بخش به بررسی علت مرگ رییس جمهور ۷۸ ساله ازبکستان پرداخته ایم وی به دلیل خونریزی ناگهانی مغزی دچار سکته مغزی شد و جان خود را از دست داد . بد نیست با علل و نشانه های بروز این بیماری در مبتلایان آشنا شوید.

شب گذشته، خبر مرگ اسلام کریم اُف، رییس جمهور ۷۸ ساله ازبکستان بر اثر سکته مغزی توسط دولت‌مردان اُزبک تایید شد. کریم اُف که چندی پیش با تشخیص خونریزی مغزی روانه بیمارستان شده بود، پس از طی کردن دوره‌های درمانی مختلف، نتوانست جان سالم به در ببرد و پرونده ریاست جمهوری مادام‌العمر او بر ازبکستان، بعد از ۲۷ سال بسته شد.

سکته‌ مغزی یعنی کاهش‌ ناگهانی خون‌رسانی به‌ بخشی از مغز و آسیب به آن‌ ناحیه‌، به طوری که قادر به‌ کارکرد طبیعی نباشد. معمولا بزرگسالان‌ بالای ۶۰ سال‌ دچار سکته مغزی می‌شوند اما احتمال بروز آن در هر سنی ممکن است. تصلب‌ شرایین‌ (آترواسکلروز) یا فشار خون‌ بالا مهم‌ترین عوامل بروز سکته مغزی هستند. سکته‌ مغزی می‌تواند باعث‌ مرگ‌، آسیب‌ پایدار یا ناتوانی ‌شود اما در بسیاری از مواقع نیز، امکان‌ بهبود کامل‌ بدون‌ ناتوانی در درازمدت‌ وجود دارد. همچنین یک‌ سکته‌ مغزی خفیف‌ ممکن‌ است‌ نشانه‌ا‌ی زودهنگام‌ از حملات‌ شدیدتر باشد. ناتوانی نسبی در افرادی که‌ از سکته‌ مغزی نجات‌ می‌یابند نیز ممکن‌ است‌ ماه‌‌ها‌ طول‌ بکشد. از دیگر عوارض‌ احتمالی سکته مغزی می‌توان به پنومونی (ذات‌الریه‌)، افسردگی، زخم‌ فشاری حاصل‌ از استراحت‌ طولانی در بستر و فلج‌ یا ناتوانی پایدار اشاره کرد.

محققان دانشگاه آکسفورد در یکی از مطالعات اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره مصرف آسپیرین دست پیدا کردند. براساس گزارشی که در The Lancet منتشر شده است، مصرف آسپیرین بلافاصله بعد از سکته مغزی خفیف، خطر بروز سکته مغزی شدید را کاهش می‌دهد.

محققان در این مطالعه به بررسی وضعیت حدود ۵۶ هزار نفر پرداختند و درنهایت متوجه شدند که مصرف فوری آسپیرین در این شرایط خاص، خطر بروز سکته مغزی ناتوان‌کننده یا منجر به مرگ را در روزها و هفته‌های آتی بعد از سکته مغزی خفیف بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کمتر می‌کند. افرادی که سکته مغزی خفیف را تجربه می‌کنند، هزار برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر بروز سکته مغزی شدید قرار دارند و این نتایج می‌تواند واقعا به چنین افرادی کمک کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.