علل، علت ها و درمان کمر درد چیست

علل، علت ها و درمان کمر درد چیست

کمر درد

کمر درد ممکن است با درد ناخوشایند متفاوت باشد که به تدریج به درد ناگهانی، شدید یا ماندگار در کمر تبدیل می شود. متأسفانه تقریبا همه افراد در بعضی موارد در طول زندگی دچار کمردرد می شوند که ممکن است به سمت عقب و گاهی به یک یا هر دو انتهای اندام برسد. شایع ترین علت این است که فشار عضلانی اغلب به کار فیزیکی سنگین، حرکات بلند یا حرکتی شدید، خم شدن یا چرخش در موقعیت های بی دست و پا و یا ایستادن در یک موقعیت بیش از حد طولانی است.

 

علل دیگر کمر درد

شرایط مختلفی وجود دارد که موجب کمخونی یا کمر درد میشوند. بسیاری از آنها شامل فشرده سازی عصبی (به عنوان مثال، عصب کششی) است که ممکن است درد و سایر علائم ایجاد کند. انواع اختلالات ستون فقرات شامل تروما و دژنراتیو؛ که به سن مرتبط است. برخی از این مشکلات نخاعی در زیر ذکر شده است.

 

دیسک بویایی یا فتق دیسک: دیسک ممکن است به سمت خارج در برود. دیسک فتق ممکن است هنگامی رخ دهد که ماده داخلی نرم از طریق لکه های محافظ دیسک محافظت شود. هر دو مشکل دیسک می تواند باعث فشرده سازی عصب، التهاب و درد شود.

تنگی نخاعی :زمانی ایجاد می شود که کانال نخاعی و یا یک کانال عصبی غیرطبیعی ایجاد می شود.

آرتریت اسپینال، همچنین به نام استئوآرتریت ستون فقرات یا اسپوندیلوز، یک مشکل دژنراتیو ستون فقرات است. این مشکل بر مفاصل مهره ستون فقرات تاثیر می گذارد و ممکن است در توسعه استخوان ها نقش داشته باشد.

 

لوس اسپوندی: زمانی اتفاق می افتد که یک کمر مهره کمری (کم پشت) به سمت پایین تر از مهره حرکت می کند.

شکستگی مهره ها (پشت سر هم و یا نوع فشرده سازی) اغلب بعلت نوعی آسیب (به عنوان مثال سقوط) ایجاد می شود.

استئومیلیت: عفونت باکتریایی است که می تواند در یکی از استخوان های ستون فقرات ایجاد شود.

تومورهای ستون فقرات یک رشد غیر طبیعی از سلولها (یک توده) هستند و به عنوان خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطان) تشخیص داده می شوند.

 

اگر به تازگی دچار کمر درد شده اید  چند چیز که می توانید انجام دهید وجود دارد:

۱-   یخ و گرما: در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول، از یخ پیچیده شده در یک حوله یا پارچه استفاده کنید. یخ به کاهش تورم، اسپاسم عضلانی و دردکمک می کند. پس از آن، به حرارت تغییر دهید.گرما برای گرم کردن و آرام شدن بافت های آسیب دیده کمک میکند.
هشدار: هرگز منبع سرد یا گرما را مستقیما روی پوست قرار ندهید، همیشه آن را در چیزی قرار دهید.

۲- داروهای  Tylenol یا Advil، براساس دستورالعمل های بسته بندی، ممکن است به کاهش التهاب و درد کمک کند.

۳- بعد از  روزهای استراحت در رخت خواب ، ممکن است لازم باشد که فعالیت های روزانه خود را تغییر دهید تا فرصت بهبودی به عقب را داشته باشید.

 

در صورتی که کمردرد شدید ویا ماندگار است و با فعالیت های روزانه و خواب در تداخل است باید به پزشک مراجعه کنید و در موارد  اختلال عملکرد روده یا مثانهضعف یا بیحسی کشاله ران یا پانیاز به مراقبت فوری پزشکی دارید


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.