علل و علائم بیماری یبوست چیست؟

یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

یبوست یک بیماری گوارشی است که در آن حرکات روده ای نامنظم است. این مشکل توسط کارشناسان پزشکی به عنوان تعداد حرکات روده کم در هر هفته به ویژه کمتر از ۳ حرکت روده در هفته تعریف شده است. این ناشی از سفتی مدفوع در نزدیکی راست روده است که سبب انسداد عبور عضله مدفوع می شود که موجب مشکل شدن دفع می گردد.

ویژگی یبوست

فرکانس ایده آل برای حرکات روده حداقل یک یا دو حرکت روده ای در هر روز بدون هیچ گونه مشکلی در نظر گرفته می شود، گرچه استاندارد برای تعداد حرکات روده ای وجود ندارد. حرکات روده یک شخص ممکن است به دلیل تغییر در شیوه زندگی و سایر عوامل قابل توجه دیگر، متفاوت باشد. به طور معمول، ۴۰-۵۰٪ افراد دارای فرکانس ۱-۲ در هر روز هستند.

دانشگاه بریستول مقیاس مدفوع را توسعه داده است که مدفوع انسانی را در مقیاس ۱ تا ۷ طبقه بندی می کند. بر اساس آن، مقیاس ۱ تا ۳ به علت ظاهر مدفوع به عنوان یبوست مزمن و شدید طبقه بندی شده است. ۴ و ۵ به عنوان یک وضعیت عادی طبقه بندی شده اند و ۶ و ۷ شرایطی مانند اسهال دارند.

یبوست شدید یا حاد: این وضعیت به عنوان بیش از یک حرکت روده در هر هفته مشخص شده است. در یبوست مزمن، حرکات روده ای تنها یک بار در هر ۱۵ تا ۲۰ روز یا بیشتر مشاهده می شوند. در هر صورت، موارد شدید یا مزمن باید فورا درمان شوند.

یبوست طبیعی: این وضعیت هم نیاز به توجه دارد. این می تواند از یک حرکت روده تا ۳ حرکت روده در هر هفته متغیر باشد. این نوع را می توان با درمان هایی که بسیار ساده هستند درمان می کنند و بهترین نتیجه را گرفت.

علل یبوست

عدم هیدراتاسیون: آب یکی از اجزای اصلی بدن انسان است. آن حدود ۷۰ درصد بدن را تشکیل می دهد و بهترین حامل کننده و حلال است. آب یک عنصر کلیدی سیستم گوارش است، زیرا آن به جذب غذای هضم شده در روده کوچک و انتقال مواد غذایی ناپایدار به روده بزرگ از طریق رکتوم و رفع انسداد کمک می کند. در طول این فرآیند، آب با ایجاد یک بافت نرم در مدفوع و حرکت مداوم روده کمک می کند. عدم وجود مقادیر مناسب آب در روده بزرگ، مدفوع را تجمیع کرده و سخت می کند، بنابراین حرکت روده خیلی کند می شود.

داروها: داروها اغلب نادیده گرفته می شوند، اما انواع خاصی از داروها همچنین می توانند باعث یبوست شوند. این داروها شامل آنتی اسیدها، آنتی کولینرژیک ها، داروهای ضد افسردگی، مسدود کننده های روده کلسیم، کلستی آمین، کلونیدین، دیورتیک ها، لوودوپا، مواد مخدر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، روانگردان و سمپاتومیمتیک هستند.

استرس: استرس یکی از علل یبوست شناخته شده است. افرادی که از استرس و اضطراب رنج می برند، سطوح پایین تر رفلکس گاستروکولی را دارند که به نوبه خود باعث این امر می شود. همچنین برخی افراد به دلیل شرایطی که دارند تمایلی به رفتن به دستشویی ندارند در نتیجه، مدفوع سخت می شود و حتی زمانی که فشار قابل توجهی اعمال می شود حرکت نمی کند، بنابراین منجر به یبوست می شود.

رژیم نامناسب: شاید رژیم غذایی مهمترین چیز در مورد یبوست باشد. رژیم غذایی بدون مصرف منظم و قابل توجه فیبرهای رژیمی، علت اصلی یبوست است. فیبر مواد غذایی ناپایدار است که به شکل گیری مدفوع و حرکت آن کمک می کند. فیبر به ایجاد مقدار زیادی از مدفوع شل کمک می کند، که به راحتی می تواند از طریق روده بزرگ عبور کند. بدون فیبر کافی، دفع مدفوع دشوار و سخت می شود. در برخی موارد، افرادی که الگوهای رژیم نامناسب را دنبال می کنند نیز با این شرایط مواجه هستند. مصرف فرآورده های لبنی و محصولات حیوانی می تواند به افزایش یبوست مرتبط شود زیرا این محصولات لبنی و حیوانی فاقد فیبر غذایی هستند.

شرایط فیزیکی: بعضی از بیماری ها مانند دیابت، هیپوکالسیمی، هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپوکالمی، هیپوتیروئیدی، بارداری، مولتیپل اسکلروز، بیماری پارکینسون و بیماری هیرشپرونگ باعث یبوست  می شوند.

سوء استفاده از ملین ها: بر خلاف باور عمومی، سوء استفاده از ملین ها باعث ایجاد وضعیتی به نام سندرم کولون تناسلی می شود که در آن حرکات پرشتوال در روده بزرگ که مدفوع را از بین می برد متوقف می شود. پس از استفاده طولانی مدت از مسهل ها، کولون توانایی خود را برای ایجاد این حرکات را از دست می دهد، در نتیجه این شرایط را ایجاد می کند.

علائم یبوست

یبوست به ندرت تبدیل به مشکل جدی می شود. علائم یبوست عبارتند از:

  • درد شکم
  • شکم تیره
  • مدفوع سخت
  • مشکل در عبور مدفوع
  • خونریزی مقعدی
  • حالت تهوع
  • درد هنگام حرکت روده
  • پف کردن
  • کمردرد

یبوست مزمن ممکن است منجر به ایجاد هموروئید، شکاف های مقعدی، تنگ شدن مدفوع و پرولاپس مقعدی شود، به همین دلیل است که باید به محض ظاهر شدن اولین علامت درمان شود.

اختصاصی روزنه آنلاین – کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.