عوارض تماشای برنامه‌‌‌های ‌آشپزی

عوارض تماشای برنامه‌‌‌های ‌آشپزی

تماشای برنامه‌‌‌های ‌آشپزی فرد را تشویق به غذاخوردن میکنند و میل به غذاخوردن را در آن ها افزایش میدهند اگر جزو بینندگان این قبیل برنامه ها هستید بهتر است مراقب تغذیه و خورد و خوراک خود باشید چون در معرض خطر چاقی و اضافه وزن قرار دارید.

طبق مقاله‌ای که در مجله علمی Appetite منتشر شده است، تماشای برنامه‌‌‌های ‌آشپزی می‌تواند باعث چاقی بینندگان شود.
به گفته محققان دانشگاه ورمونت آمریکا تحقیقات انجام شده روی ۵۰۰ زن ۲۰ تا ۳۵ ساله نشان داده زنانی که برنامه‌‌‌های ‌آشپزی تلویزیون را نگاه می‌کنند،۵ کیلو بیش از زنانی که از دستورات آشپزی تلویزیون تبعیت نمی‌کنند و غذا‌‌های روزمره خود را درست می‌کنند، اضافه وزن دارند. به گفته محققان برنامه‌‌‌های ‌آشپزی، مصرف بالای مواد غذایی را عادی نشان می‌دهد و می‌تواند عادات نادرست را حتی جایگزین عادات درست غذایی کند.

البته عکس این موضوع هم می‌تواند صادق باشد. اگر برنامه آشپزی تلویزیون تلاش کند عادات درست غذایی را آموزش دهد مثلا به جای افزودن کره به غذا آموزش دهد که می‌توان از روغن‌‌‌های ‌گیاهی مفید به اندازه متناسب بهره برد و. .. میتواند باعث کاهش وزن بینندگانشان شود.

پژوهشگران “آزمایشگاه غذا و برندهای تجاری”  وابسته به دانشگاه “کرنل” آمریکا به تازگی تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند. در این تحقیق پانصد و یک زن با متوسط سنی بین ۲۵ تا ۳۵ سال مشارکت کردند. این پژوهشگران دریافتند افرادی که بیشتر از بقیه برنامه های آشپزی را نگاه می کنند ۴.۵ تا پنج کیلوگرم وزنشان از افرادی که برای یادگیری دستورالعمل های آشپزی از کتاب، مجله و … استفاده می کنند بیشتر است.
بنابراین اگر از علاقه مندان به برنامه های آشپزی هستید و دائما آنها را پیگیری می کنید، با یک مقایسه ی ساده خواهید دید که وزن شما از دوستتان که این برنامه ها را نگاه نمی کند بیشتر است. معمولا برنامه های ‌آشپزی، مصرف زیاد مواد غذایی را عادی نشان می‌دهد و حتی می‌تواند عادات نادرست را جایگزین عادات درست غذایی کنند و از سوی دیگر این برنامه ها هوس خوردن را در ما تقویت می کنند و اراده ی ما را در پرهیز از خوردن غذاها به منظور کاهش وزن سست می نمایند.

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *