عوارض جانبی استاتین‌ درمانی

عوارض جانبی استاتین‌ درمانی

از تاثیرات مفید استاتین ها بر سرطان کولورکتال چه میزان اطلاع دارید؟ محققان به تازگی پی به رابطه بین استاتین، کلسترول خون و سرطان کولورکتال برده اند. افرادی که از استاتین‌درمانی کمک میگیرند بهتر است مراقب ابتلا به سرطان کولورکتال باشند.

محققان Penn Medicine با انتشار گزارشی از مطالعه اخیرشان در PLOS Medicine، نتایج تازه‌ای را درباره ارتباط بین مصرف استاتین‌ها و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال اعلام کردند. این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده طولانی‌مدت از داروهای کاهش‌دهنده سطح کلسترول که به‌نام استاتین شناخته می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش نمی‌دهد. آنان در این مطالعه، استفاده از استاتین و سطح کلسترول خون را بین ۲۲ هزار و ۱۶۳ بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال و ۸۶ هزار و ۵۳۸ بیمار غیرمبتلا به این سرطان مقایسه کردند و به نتایج تازه‌ای رسیدند. نتایج این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در بین بیمارانی که از استاتین‌ها استفاده می‌کنند و کسانی که استاتین‌درمانی را ادامه نمی‌دهند، تفاوت قابل توجهی ندارد.

علاوه بر این، محققان متوجه شدند که کاهش غیرقابل‌توضیح سطح کلسترول در یک سال منتهی به تشخیص سرطان کولورکتال، خطر ابتلا به این سرطان را در بین مصرف‌کنندگان استاتین و غیرمصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد. روناک مامتنی، استاد دانشگاه پنسیلوانیا و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که اثر محافظتی استاتین‌ها مصنوعی است». او اضافه می‌کند: «این داده‌ها نشان می‌دهند که رابطه بین استاتین، کلسترول خون و سرطان کولورکتال، پیچیده است. مطالعات آینده باید کاربردپذیری کلسترول خون را به‌عنوان نوعی نشانگر برای تشخیص زودهنگام سرطان کولون تعیین کنند».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.