عوارض جانبی اشعه ایکس برای خانم های باردار

عوارض جانبی اشعه ایکس برای خانم های باردار

اشعه ایکس برای مادران باردار خطرات زیادی به همراه دارد می تواند جنین آن ها را در معرض انواع ناهنجاری های مادرزادی و سرطان های خطرناک قرار دهد بهتر است قبل از هرگونه عکسبرداری با اشعه ایکس با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، عکسبرداری با اشعه X در دوران بارداری، مجاز است مگر اینکه مادر یا جنین در شرایطی باشند که قرار گرفتن در معرض اشعه برایشان ضرر داشته باشد. اکثر عکسبرداری‌ها که معمولا بر روی دست، پا، سر، دندان یا قفسه سینه انجام می‌شود، بر روی دستگاه تناسلی اثر نمی‌گذارد و حتی می‌توان از یک پوشش مخصوص برای ممانعت از اثابت اشعه با شکم استفاده کرد.

تنها موردی که ممکن است ضرر داشته باشد، عکسبرداری شکمی است. درجه بالای اشعه، می‌تواند در سلول‌های رشد جنین تغییر ایجاد کند و یا باعث بروز نواقص مادرزادی یا سرطان خون در نوزاد شود. البته درجه‌های معمولی اشعه، چنین عوارضی نخواهند داشت.

پیش از انجام عکسبرداری، پزشک را از بارداری خود مطلع کنید. با توجه به شرایط، ممکن است بتوانید به روشی عکسبرداری را انجام دهید که نیازی به اشعه نداشته باشد. به علاوه اگر باردار هستید و کودکی دارید که نیاز به عکسبرداری دارد، هرگز نباید در اتاق حضور داشته باشید زیرا ممکن است برایتان ضرر داشته باشد.

اگر پیش از اطلاع از بارداری‌تان، عکسبرداری با اشعه X انجام داده بودید، خیلی جای نگرانی نیست و احتمال بروز مشکل، بعید به نظر می‌رسد. اما اگر نگران هستید از پزشکتان بخواهید تا شرایط جنین را به دقت بررسی کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.