عوارض زیاده روی در مصرف مکمل ها

عوارض زیاده روی در مصرف مکمل ها

هرگز در مصرف مکمل ها به صورت خودسرانه عمل نکنید زیاده روی در استفاده از این محصولات خوراکی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامتی تان در برداشته باشد. به هشدارهای مهم پزشکی در این زمینه دقت کنید.

بیشتر ما شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که عوارض کمبود ویتامین D در بدن زیاد است و این روزها هم خیلی‌ها از این کمبود رنج می‌برند. اما آیا می‌دانید که زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین هم می‌تواند مشکلات و بیماری‌هایی برایتان ایجاد کند؟ کمبود ویتامین D جزو کمبودهای تغذیه‌ای شایع در سراسر دنیا است. به‌طوری که تخمین زده می‌شود از هر ۴ نفر، ۳ نفر از کمبوداین ویتامین رنج ببرند. از این رو، بسیاری از افراد به‌صورت خودسرانه اقدام به مصرف مکمل‌های این ویتامین می‌کنند. براساس اعلام مایوکلینیک، مصرف روزانه مکمل‌های ۵۰ هزار واحدی ویتامین ‌D می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت در بدن شود. مسمومیت با ویتامین D باعث تولید کلسیم در خون و تضعیف استخوان‌ها، ایجاد سنگ کلیه، حالت تهوع، مشکلات کلیوی و سفت شدن بافت‌های نرم بدن خواهد شد. از این رو، دوز و طول مدت مصرف مکمل‌های ویتامین D باید تحت نظر پزشک باشد.

این ماده‌ی معدنی که در رشد، سلامت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است، چنانچه به صورت قرص یا آمپول به مقدار زیاد و مکرر و بیش از نیاز بدن استفاده شود، عوارض زیر را به دنبال دارد:
– رسوب در بافت‌های نرم
– ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری
– اختلالاتی در چشم
– ناشنوایی به علت رسوب در گوش
– یبوست
– اختلال در جذب آهن، روی و منگنز و باعث کمبود این املاح در بدن می ‌شود

با توجه به مطالب بالا می ‌توان این‌گونه نتیجه ‌گیری کرد که برای برخورداری از سلامت، شادابی، طول عمر و مقاومت در برابر بیماری‌ها، برخورداری از برنامه ‌ی غذایی کافی، متعادل و متنوع لازم و ضروری است و برای تامین نیازمندی‌های تغذیه ‌ای خود، از منابع غذایی ویتامین‌ها، املاح و سایر مواد مغذی به مقدار کافی و مناسب استفاده نمایید.
مصرف منابع دارویی مواد مغذی، به جز در موارد ضروری و با توصیه‌ ی پزشک یا رژیم ‌شناس، در سایر موارد به ‌هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، زیرا منابع دارویی مواد مغذی، دارای عوارض جانبی هستند و چنانچه بی ‌رویه مصرف شوند، باعث ایجاد اختلالات ناگوار و گاه جبران ناپذیری در انسان می ‌شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.