عوارض فشار آوردن بیش از حد روی کودک

عوارض فشار آوردن بیش از حد روی کودک

برخی والدین در زمینه ها و موارد مختلف بیش از حد به فرزندشان سختگیری میکنند و باعث منزوی شدن آن ها می شوند. وقتی اشتباهی از سوی فرزندشان میبینند واکنش های متفاوت و مختلفی از خود نشان میدهند. بهتر است بدانید ابتلا به افسردگی و اختلال اضطرابی در این افراد در سنین بزرگسالی بیشتر خواهد بود.

گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره فشار آوردن بیش از حد روی کودکان دست پیدا کردند. براساس گزارش Journal of Personality، کودکانی که والدین زورگویی دارند و شدیدا از سوی آنان برای گرفتن نمرات خوب در مدرسه تحت فشار هستند، بیشتر در معرض ابتلا به خودانتقادی شدید، اختلال اضطرابی و افسردگی قرار می‌گیرند. این محققان در طول ۵ سال مطالعه مستمر بر روی کودکانی که در مدارس ابتدایی درس می‌خوانند، به این نتیجه رسیدند که اگر کودکان صاحب والدین مداخله‌گر باشند، انتظارات بالایی نسبت به عملکرد تحصیلی آنان وجود داشته باشد یا با واکنش‌های غیرعادی در صورت اشتباه کردن مواجه شوند، در معرض خطر خودانتقادی شدید قرار می‌گیرند. مطالعه آنان نشان می‌دهد که اگر کودکان مبتلا به خودانتقادی شدید شوند، سطح بالایی از اختلال اضطرابی و علائم افسردگی را تجربه می‌کنند.

دکتر رایان هونگ، مسئول مطالعه، می‌گوید: «وقتی که والدین بیش از حد در زندگی کودکان دخالت می‌کنند، این پیام را به کودک می‌فرستند که کارهایی که تا حالا انجام داده، اصلا کافی نبوده است. کودک در نتیجه این وضعیت، خودش را به خاطر کامل نبودن سرزنش می‌کند. با گذشت زمان، چنین رفتاری که به آن کمال‌گرایی ناسازگارانه می‌گویند، می‌تواند زندگی کودک را در معرض خطر قرار دهد و خطر ابتلا به افسردگی، اختلال اضطرابی و حتی خودکشی را افزایش دهد».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.