عوارض کمبود خواب برای دیابتی ها

عوارض کمبود خواب برای دیابتی ها

هرچه بیماران دیابتی بیشتر بخوابند بیماری آن ها تحت کنترل بیشتری قرار خواهد گرفت برای کنترل این بیماری بهتر است خواب کافی و مناسبی داشته باشید تا از پیشرفت این عارضه پیشگیری کنید. کمبود خواب برای دیابتی ها بسیار مضر و خطرساز خواهد بود.

امروزه شرایط بیشتر افراد جامعه طوری شده است که حداقل از شنبه تا چهارشنبه، چندین ساعت از خواب شبانه‌شان را به دلایل مختلف از جمله میزان کار زیاد از دست می‌دهند. این افراد معمولا آخر هفته را بیشتر می‌خوابند و این الگوی خواب دیگر غیرعادی به شمار نمی‌رود. اخیرا محققان دانشگاه شیکاگو مطالعاتی را در راستای همین موضوع انجام داده‌اند که نشان می‌دهد خوابیدن بیشتر در روزهای آخر هفته، علاوه بر خاصیت آرام‌بخش آن،دارای مزیت مهم‌تری است. در واقع، همین چند ساعت خواب اضافی برای کسانی که در آستانه ابتلا به دیابت قرار گرفته‌اند، پیامدهای مهمی دارد و حتی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. در این مطالعه، ۱۹ مرد انتخاب شدند که در مرحله اول باید ۴ شب متوالی به مدت ۸.۵ ساعت می‌خوابیدند و در مرحله دوم به مدت ۴ شب متوالی به مدت ۴.۵ ساعت. این افراد بعد از مرحله دوم باید ۲ شب را کاملا آزادانه می‌خوابیدند تا کمبود خواب‌شان جبران شود و میانگین ساعت خواب آن‌ها در این ۲ شب به ۹.۷ ساعت در هر شب رسید.

ضمنا محققان در حین این مطالعه، حساسیت افراد به انسولین را کنترل کردند و عامل پیش‌بینی‌کننده دیابت به‌نام disposition index را در نظر گرفتند. نتایج نهایی نشان داد بعد از ۴ شب کمبود خواب، حساسیت به انسولین تا ۲۳ درصد کمتر می‌شود و خطر ابتلا به دیابت تا ۱۶ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ اما همین دو پارامتر بعد از ۲ شب خواب اضافی، به حالت عادی برمی‌گردند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.