عوامل ایجاد کننده اسهال

عوامل ایجاد کننده اسهال

در این بخش به عوامل تاثیرگذار در ابتلا به یبوست یا اسهال اشاره می کنیم این دو عارضه می توانند ناشی از سبک تغذیه ای یا مصرف برخی داروها در بدن ایجاد شوند. برخی باکتری های بیماری زا در ایجاد اسهال در بدن موثر هستند که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

یبوست می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد: تغییر در رژیم غذایی مانند کاهش مصرف فیبر، مصرف نکردن آب به‌اندازه کافی در طول روز، کاهش میزان فعالیت‌های بدنی و ضعیف شدن فرآیندهای متابولیک از جمله هضم. بعضی از داروها، مانند داروهای مخدر ضددرد و مکمل‌های آهن، نیز می‌توانند باعث یبوست شوند. اگرچه یبوست معمولا مجموعه‌ای از مشکلات را همرا با خود به‌وجود می‌آورد، اما اسهال واقعا نوعی فاجعه گوارشی استو به‌مراتب از یبوست زیان‌بارتر است. اسهال، چه در مواقعی که به‌علت هضم نشدن درست غذا و چه در مواقعی که به‌علت وجود باکتری مضر یا ویروس به‌وجود می‌آید، براساس شل بودن غیرعادی مدفوع و احساس ناراحتی موقع اجابت مزاج شناخته می‌شود.

دکتر برنارد آسرکاف، متخصص گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست، می‌گوید: «عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد اسهال نقش داشته باشند. اما مساله مهم درباره اسهال، این استکه این مشکل می‌تواند فرد را با مشکلات و بیماری‌های دیگر مانند کم‌آبی شدید بدن مواجه کند. احتمال چنین اتفاقی، خصوصا در مواقعی که اسهال دو یا سه روز ادامه می‌یابد، زیادتر است». به نظر این متخصص، یبوست یا اسهال باید بعد از گذشت یک یا دو روز برطرف شوند. در غیر این صورت، مراجعه به پزشک، بهترین کار است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *