عوامل ایجاد کننده پای پرانتزی و درمان آن

عوامل ایجاد کننده پای پرانتزی و درمان آن

در این بخش، در مورد پای پرانتزی صحبت می کنیم. اطلاعات مفید در مورد پای پرانتزی و راه و روش های درمان پای پرانتزی را به شما می گوییم. برای بسیاری ها جای سوال است که عوامل و علل ایجاد پای پرانتزی چیست. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

در ابتدا باید بدانید چرا بعضی از ما، دچار عارضه پای پرانتزی می شویم. پای پرانتزی یا همان ژنوواروم عارضه ای است که ایجاد آن بستگی به عواملی چند به شرح ذیل می باشد:
ارث و ژنتیک
افزایش وزن
و ضعف عضلانی که همگی باعث overload شده و این مهم را باعث میشوند.

عارضه ایجاد شده یک عارضه استخوانی غیر قابل تغییر و البته پیشرونده است.

 

حالا که متوجه شدید به چه دلایلی دچار پای پرانتزی می شویم، لازم است بدانیم راه های درمان آن چیست.

از لحاظ ارتوپدیک درجات واروم تا تقریبا ۹ درجه با توجه به علائم بیمار می تواند اگر مساله زیبایی و درد برای بیمار وجود نداشته باشد و آرتروز ایجاد نکرده باشد، فعلا جراحی نشود و فقط با عوامل درمانی غیر جراحی پیشگیری از بدتر شدن شود، تاکید میکنم پیشگیری و نه کاهش درجه.  پیشگیری از اضافه شدن درجه با افزایش قدرت عضلانی و کاهش وزن میسر است.
درمان اصلی بخصوص در درجات بالای ۸، جراحی و انجام استئوتومی است.
انجام حرکات ورزشی و اصلاحی هیچ تاثیر واضحی در کاهش میزان درجه واروم در هر درجه ای ندارد.

طبق بررسی های تیم علمی روزنه آنلاین، درمان غیر جراحی برای کاهش درجه واروم وجود ندارد. بهترین عامل کمک کننده انجام حرکات تقویتی عضلات اطراف زانو و کاهش وزن زیر نظر متخصص این قضیه می باشد.
بسیاری از این بیماران دارای یا مبتلای به آرتروز کمپارتمان داخلی زانو هستند. بنابراین در این شرایط باز درمان باید با دقت بیشتر و بدون وعده ی اصلاح درجه واروم و تحت نظر متخصص انجام پذیرد.
عارضه استخوانی یعنی تغییر شکل ایجاد شده در استخوان است.
آیا میتوان بافت تغییر شکل یافته ی استخوانی را remodel کرد؟
اندازه گیری ژنوواروم اصالتا به شکل دقیق فقط و فقط با استفاده از عکس ایستاده یا همان تله متریک و با وزن اندازی و توسط رادیولوژیست صورت میپذیرد.
چه درجه یک باشد و چه ۱۳ برگشت به حالت اول با remodeling غیر جراحی احتمال ضعیفی دارد. البته در کودکان و تا قبل از بسته شدن صفحات رشد شاید بتوان با وسایل کمکی و تحت نظر ارتوپد اگر ژنتیکی باشد کنترل کرد.
البته حالت ژنوواروم بیشتر اوقات بعد از سن بلوغ و بسته شدن صفحات نظر فرد را به خود جلب می نماید و بیمار در بسیاری از موارد تا آن موقع زیاد اهمیتی نمی دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *