عوامل تاثیرگذار بر چاقی شکمی

عوامل تاثیرگذار بر چاقی شکمی

افزایش سایز دور کمر و چاقی شکمی تبدیل به دغدغه ای برای خانم های جوان شده است. با عوامل تاثیرگذار در افزایش حجم شکم آشنایی دارید؟ برای پیشگیری از این عارضه چه راهکارهایی به مردم پیشنهاد میدهند؟

یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد مخصوصا خانم‌ها درگیر آن هستند چاقی شکمی و تاثیری است که بر تناسب اندام دارد. قصد داریم در چندین مقاله زنجیر‍‌ه‌ وار شما را با این نوع از چاقی و شیوه‌های صحیح رفع آن آشنا کنیم.

*چرا همه درباره چاقی شکمی صحبت می‌کنند و ناراحت هستند؟

شکم حالت کروی دارد. از نظر علم ریاضی، حجم کره برابر است با چهار سوم ضربدر عدد پی ضربدر (شعاع کره به توان سه)! طبیعی است وقتی حتی یک سانتی متر به دور کمر ما اضافه می‌شود، یعنی شعاع افزایش می‌یابد، حجم شکم به یکباره یک عدد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و برعکس. مطابق تحقیقات اخیر، بین اعتماد به نفس ، افسردگی و شکل بدن رابطه قوی وجود دارد و افرادی که از شکل بدن‌شان راضی نیستند اعتماد به نفس پایین‌تری دارند. به همین دلیل این موضوع مشغله ذهنی بسیاری از افراد است.

*چرا دچار چاقی شکمی می‌شویم؟

از نظر علم فیزیک، قانون اول ترمودینامیک به ما می‌گوید انرژی نه خود به خود به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود، بلکه از یک شکل به شکل دیگر تبدیل می‌شود. وقتی غذای مازاد بر نیاز بدن مصرف می‌کنیم بدن راهی جز تبدیل آن به چربی ندارد. وقتی وعده صبحانه نمی‌خوریم یا با تصور اینکه می‌خواهیم وزن کم کنیم، شام نمی‌خوریم ولی در عوض، نهار سنگینی به جای آن می‌خوریم؛ بدن راهی به جز استفاده از بخشی از عضلات بدن مخصوصا سرشانه‌ها برای تامین انرژی ندارد و نتیجه این می‌شود که عضلات سرشانه تحلیل می‌رود ولی در مرحله بعد، چاقی شکمی به وجود می‌آید.

*چه رابطه ای بین سریع خوردن و تک وعده خوردن با چاقی شکمی وجود دارد؟

از نظر علم فیزیولوژی، اگرچه نیاز بدن به انرژی به صورت ۲۴ ساعته بیان می‌شود، ولی این نیاز به صورت یک خواسته مستمر و ساعت به ساعت است. به عبارت دیگر، بدن در هر ساعت خاص،‌ برحسب فعالیتی که می‌کند،‌ به میزان مشخصی انرژی نیاز دارد. اگر فردی صبحانه و شام نخورد ولی نهار زیادی بخورد و کل انرژی که مصرف کند هم واقعا برابر نیاز ۲۴ ساعته بدنش باشد باز هم به مرور زمان دچار چاقی شکمی خواهد شد. چون اضافه کالری که در آن وعده به بدنش می‌رسد به صورت چربی ذخیره می‌شود. در صورتی که پخش کالری در طول روز باعث مصرف آن و عدم ذخیره به شکل چربی می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *