غربالگری کم کاری تیروئید و شنوایی نوزادان

غربالگری کم کاری تیروئید و شنوایی نوزادان

نوزادان پس از بدو تولد به مراکز شنوایی ارجاع داده می شوند تا از لحاظ سلامت شنوایی مورد بررسی قرار بگیرند. سازمان بهزیستی در زمینهغربالگری شنوایی و کم‌کاری تیروئید نوزادان تحت حمایت خود گام های زیادی برداشته است . به سخنان مدیر این سازمان در این زمینه دقت کنید.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، تاکنون حدود ۶۰ درصد از نوزادان کشور توسط سازمان بهزیستی، تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند و قرار است که پوشش این طرح در سراسر کشور، گسترش یابد. دکتر سعید محمودیان، مدیر برنامه سلامت گوش و شنوایی معاونت بهداشت در این باره گفت:«در کارگاه آموزشی کشوری غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به بررسی وضعیت موجود برنامه غربالگری شنوایی نوزادان ایران پرداخته شد و کارشناسان در قالب سه گروه کاری در مورد اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان هم زمان با طرح هایپوتیروییدی نوزادان در مراکز و پایگاه های بهداشتی کشور نظرات خود را مطرح کردند».

وی هدف از این کارگاه را استفاده از نظرات کارشناسان محیطی به عنوان طرح موفق در نظام سلامت در اجرایی شدن برنامه سلامت گوش و شنوایی عنوان کرد و افزود: «در حال حاضر غربالگری شنوایی نوزادان با پوشش حدود ۶۰ درصد در کشور توسط سازمان بهزیستی در حال اجرا است و در نظر داریم با تفاهم‌نامه به امضا رسیده بین سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، پوشش برنامه و نظام مراقبت و پایش‌ها در سراسر کشور را ارتقا دهیم». محمودیان به این نکته هم اشاره کرد که دستورالعمل کشوری برنامه غربالگری شنوایی نوزادان کشور با همکاری دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت و معاونت امور فرهنگی و دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی، تهیه و تدوین شده و به زودی جهت اجرا در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.