فشار خون پایین در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

فشار خون پایین در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

فشار خون پایین در دوران بارداری یک عارضه طبیعی است. اغلب نوسان و تغییرات هورمون های بدن و گردش خون، فشار خون را به خصوص در سه ماهه اول و دوم حاملگی کاهش می دهد.

فشار خون پایین (افت فشار خون) در دوران بارداری معمولا باعث شرایط حاد پزشکی نمی شود و اکثر زنان می توانند از آن در خانه درمان کنند. با این حال، فشار خون بسیار پایین می تواند موجب نگرانی شود و برخی از زنان علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند.

چه چیزی موجب فشار خون پایین در دوران بارداری می شود؟

بارداری باعث تغییرات زیادی می شود.. برای زنان باردار بسیار مهم است که در طول مراحل بارداری به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید.

در طول این معاینه ها، پزشکان احتمالا سوال هایی در مورد شیوه زندگی اش می پرسند. دکتر همچنین فشار خون زن را در هر مراجعه می سنجد.

فشار خون ، بسته به سطح انرژی زن، عصبی بودن، سبک زندگی، و سطح استرس وی، کمی تغییر می کند. فشار خون نیز می تواند با توجه به زمان روز افزایش یا کاهش یابد.

فشار خون زن در ۲۴ هفته اول حاملگی ممکن است پایین باشد. این احتمالا توسط سیستم گردش خون ایجاد می شود، زیرا عملکرد رگ های خونی گسترش می یابد تا جریان خون را به رحم منتقل کند.

سایر شرایط نیز در بروز این عارضه موثر هستند، از قبیل ایستادن بیش از حد به سرعت بلند شدن و یا ماندن در حمام گرم برای مدت طولانی.

در حالی که این عوامل بیشتر شایع است، بعضی از عوامل دیگر می توانند به این موضوع کمک کنند و فشار خون را حتی پایین تر از حد معمول کاهش دهند. برای زنان باردار این موارد عبارتند از:

عکس العمل های آلرژیک

عفونت ها

استراحت در تخت خواب به مدت طولانی

کمبود آب بدن

سوء تغذیه

خونریزی داخلی

کم خونی

بیماری های قلبی

اختلالات غدد درون ریز

فشار خون پایین در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

همچنین ممکن است بعضی از داروها فشار خون را کاهش دهند، بنابراین حیاتی است که زنان باردار به پزشک خود اطلاع دهند کدام داروها را مصرف می کنند.

فشار خون بسیار پایین نیز ممکن است علامتی از عوارض در اوایل بارداری، مانند حاملگی خارج از رحم، باشد.

سطح فشار خون طبیعی در مراحل بارداری

در طول بارداری، فشار خون نشانه ای از سلامت مادر و کودک است. پزشکان از اعداد برای کمک به تشخیص مسائل اساسی یا عوارض احتمالی استفاده خواهند کرد.

با توجه به انجمن قلب آمریکا، فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰ بیش از ۸۰-۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) است خواندن سیتولوژی (در هنگام قلب) و همیشه عدد بالای دستگاه است.

۸۰ میلی متر جیوه خواندن دیاستولیک است (زمانی که قلب در بین بیت ها در حالت استراحت قرار دارد) و نباید میزان فشار خون از این مقدار، کمتر شود، اما ممکن است برای بسیاری از مردم، فشار خون پایین تر از ۸، عادی باشد. یک پزشک معمولا فشار خون پایین را هنگامی ۹ روی ۶ باشد، تشخیص می دهد.

در طی ۱۲ هفته اول بارداری، یک زن ممکن است کاهش فشار خون خود را متوجه شود. فشار خون اغلب در سه ماهه اول و دوم کاهش می یابد و در طول سه ماهه سوم افزایش می یابد.

پزشکان کنترل فشار خون را در روزهای بعد از زایمان هم انجام خواهند داد تا مراقب هر عوارضی بعد از بارداری باشند.

علائم فشار خون پایین در بارداری

در حالی که فشار خون پایین معمولا چیزی برای نگرانی نیست، علائم ممکن است ناراحت کننده باشد یا باعث بروز مسائلی برای برخی از زنان گردد، به خصوص اگر آنها قبلا آن را تجربه نکرده باشند.

علائم فشار خون پایین عبارتند از:

سرگیجه یا سردرگمی

حالت تهوع

سرگیجه که ممکن است باعث خستگی شود، به خصوص پس از ایستادن به سرعت

خستگی عمومی که ممکن است در طول روز بدتر شود

عدم توانایی نفس کشیدن

تشنگی، حتی بعد از نوشیدن مایعات

سرد شدن بدن، رنگ پریدگی پوست

مشکلات بینایی، مانند تاری دید یا دید دوگانه

افسردگی

فشار خون پایین در دوران بارداری چه علائمی دارد؟

هر زنی که علائم این عارضه را تجربه می کند، باید آنها را به یک متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش کند. آنها ممکن است برخی از آزمایشات را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که فشار خون پایین علت بیماری جدی تر و خطرناکی نیست.

خطرات و اثرات فشار خون پایین روی کودک

یکی از خطرات اولیه برای زنان مبتلا به فشار خون پایین، غش کردن است. بعضی از زنان مبتلا به فشار خون پایین که پس از نشستن یا دراز کشیدن به سرعت می ایستند، ممکن است دچار سرگیجه شوند.

فشار خون کم ممکن است به آسیب بدن یا اندام ها منجر شود. ممکن است خون به اندازه کافی به نوزاد نرسد که خطر ابتلا به بیماری هایی در کودک افزایش یافته و وی را به خطر می اندازد.

بر اساس یک مطالعه، مقدار کمی از تحقیقات نشان می دهد که فشار خون مداوم پایین در دوران بارداری اثر منفی بر پیامدهای حاملگی، از جمله نوزاد نارس دارد.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *