نشانه و عوامل لخته شدن خون در دوران قاعدگی

نشانه و عوامل لخته شدن خون در دوران قاعدگی

لخته های خون در طول دوره قاعدگی شما می تواند بسیار طبیعی بوده و به سادگی بخشی طبیعی از قاعدگی شما باشد. بسیاری از زنان در برخی موارد در طول دوران قاعدگی خود، لخته های خون را مشاهده می کنند. معمولا جای نگران نیست و با استفاده از محصول قاعدگی که برای جریان شما مناسب است، می توان آن را مدیریت کرد.

نشانه های لخته شدن خون در طول دوره

  • لخته خون، یک توده غلیظ از خون قاعدگی که هنگام قاعدگی از بدن شما خارج می شود.
  • این اتفاق در طول سنگین ترین قسمت جریان، شایع می باشد که معمولا چند روز اول است.
  • لخته های خون مانند لکه های شبیه ژله به نظر می رسند که در اندازه و رنگ متفاوت هستند.

عوامل لخته شدن خون در دوران قاعدگی

در طول دوره قاعدگی، پوشش ضخیم رحم شما از بین می رود. همانطور که دوره قاعدگی را سپری می کنید، مواد ضد انعقادی نیز آزاد می شوند که غلظت خون قاعدگی را قبل از اینکه از بدن شما خارج شود از بین می برد. در طول جریان سنگین، خون سریعتر خارج می شود و مواد ضد انعقادی ممکن است زمان کافی برای تجریه لخته های خون نداشته باشند. این زمانی است که لخته شدن صورت می گیرد.

به طور طبیعی مدت زمان لازم برای تغییر خون شما از یک دوره تا دوره بعد است. در طی یک ماه شما ممکن است دوره های مختلف و خونریزی های زیادی داشته باشید. این می تواند به رژیم غذایی و شیوه زندگی شما بستگی داشته باشد. لخته های خون در دوره شما به طور کلی قرمز یا تیره تر هستند و گاهی اوقات می توانید جریان قاعدگی خود را متراکم و ضخیم کنید.

با این حال، اگر دوره شما به طور مرتب بسیار سنگین است (شما باید هر ساعت یک بار پد یا تامپون خود را تغییر دهید) و شما چند لکه بزرگ و ضخیم را مشاهده می کنید، در این صورت نیاز است برای بررسی سلامتی به یک پزشک مراجعه کنید.

رنگ های تیره تر و ضخیم تر در جریان قاعدگی

ممکن است متوجه شوید که خون قاعدگی شما کمی تیره تر است (این می تواند از قهوه ای تیره تا تقریبا سیاه متغیر باشد) و این زمانی است که در انتهای دوره خود قرار دارید. این تغییر رنگ طبیعی است. اغلب در طول انتهای دوره اتفاق می افتد، زمانی که جریان قاعدگی دیگر به اندازه یک جریان سنگین نیست. این خون قدیمی است که به اندازه کافی سریع از بدن خارج نمی شود.

کدام محصول برای مدیریت لخته های خون بهتر است

همانطور که در بالا ذکر شد، لخته شدن خون در طول دوره قاعدگی رایج است و معمولا نیازی به درمان بیشتر نیست. بهترین راه برای کنترل لخته شدن خون این است که از یک محصول قاعدگی  مانند جام قاعدگی استفاده کنید که به شما کمک می کند تا بر قوام خون قاعدگی خود نظارت کنید. تامپون ها و پدها جریان دوره را جذب می کنند اما نمی توانند خون ضخیم یا لخته های خون قاعدگی را جذب کنند. فنجان قاعدگی متفاوت است، آن ها جریان و لخته های قاعدگی شما را به عنوان یک روند طبیعی که بدن شما را ترک می کنند، جمع آوری می کنند. از آنجایی که فنجان قاعدگی خون را جمع آوری می کند، می توانید خون قاعدگی را که از بدن شما خارج می شود را مشاهده کنید. این می تواند برای شناخت رنگ، قوام و مقدار خون از دست رفته در طول دوره شما مهم باشد. دانستن این جزئیات در مورد جریان خود به این معنی است که شما می توانید هر تغییر قابل توجهی در دوره خود را مشخص کنید که می تواند شاخصی برای برخی از مسائل مربوط به سلامتی باشد.

چه وقت باید به دیدن یک دکتر بروید

اگر تعداد زیادی از لخته های ضخیم و بزرگ را مشاهده می کنید و یا هر ماه خونریزی سنگینی را تجربه می کنید، می تواند به علت یک مشکل سلامتی باشد. بازدید توسط دکتر به شما کمک خواهد کرد که مانع از بروز هر گونه مشکلات بیشتر شوید. گاهی اوقات علل دیگری برای لخته شدن خون مانند تغییرات هورمونی، سقط جنین، یائسگی یا اندومتریوز وجود دارد. اگر نگران هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اختصاصی روزنه آنلاین – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *