چرا لکه های سفید بر روی آلت تناسلی مردان ایجاد می شود؟

لکه های سفید و دیگر برجستگی های کوچک و سفید رنگ بر روی آلت تناسلی عادی هستند و معمولا بی ضرر می باشد. لکه های سفید روی آلت تناسلی ممکن است جوش هایی ناشی از آکنه، پاپول های مروارید آلت تناسلی باشد. با این حال، نقاط سفید نیز ممکن است توسط برخی از بیماری های منتقله از راه جنسی (STDs) ایجاد شود و ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

این مقاله در مورد برخی از علل و درمانهای احتمالی لکه های سفید و دیگر برجستگی هایی که بر آلت تناسلی به چشم می خورد، صحبت می کند.

لکه های سفید رنگ یک فرم شایع از آکنه است. آنها در مناطقی از پوست که دارای منافذ پوستی زیادی هستند مانند چهره، سینه و پشت، شایعترند اما در آلت تناسلی نیز وجود دارد. آنها در پایه یا بر روی آلت تناسلی رایج تر هستند.

لکه های سفید رنگ هنگامی که منافذ با چربی یا سبوم، همراه با عرق، پوست مرده و یا دیگر مواد باقی مانده، پر می شود، ایجاد می شود. هنگامی که باکتری ها به داخل منافذ می رسند، می توانند موجب التهاب و عفونت شوند.

این برجستگی ها بی ضرر هستند. آنها معمولا خود به خود درمان می شوند و نباید هیچ مشکل خاص یا ناراحتی را ایجاد کنند.

لکه ها و برجستگی های دیگر بر روی آلت تناسلی

لکه های سفید رنگ بر روی آلت تناسلی می تواند نگران کننده باشد و دلایل زیادی داشته باشد. در برخی موارد، آنها می توانند نشانه ای از یک وضعیت بهداشتی در معرض خطر باشند که نیاز به درمان دارد.

عوامل موثر در برور لکه های سفید بر روی آلت تناسلی عبارتند از:

پاپول مروارید آلت تناسلی

پاپولهای مروارید آلت تناسلی ، کوچک و برجسته هستند که معمولا در سر آلت تناسلی ایجاد میشوند. روشن نیست که چه چیزی باعث آنها می شود، اما آنها نشانه های دیگری ندارند و هیچ خطر سلامتی، فرد را تهدید نمی کند.

این عارضه معمولا بعد از بلوغ رشد می کنند و ممکن است در بین ۱۴ تا ۴۸ درصد مردان رخ دهد.

نقاط فوردایس

نقاط فوردایس دارای سایز کوچک و به رنگ زرد و سفید می باشد که در قسمت های مختلف بدن گسترش می یابد. آنها در لب ها یا داخل گونه ها رایج هستند، اما ممکن است در اطراف سر و یا تنه آلت تناسلی نیز ایجاد شوند.

نقاط فوردایس، غده های چربی هستند که فولیکول های مو ندارند. آنها ممکن است با یک علامت STD اشتباه گرفته شوند، اما آنها بی ضرر هستند و معمولا نشانه ای ندارند.

غده تیسون

غدد تیسون، غدد سباسه ای کوچک هستند که می توانند در هر دو طرف بافت کششی که غضروف را به سر آلت تناسلی متصل می کند، ایجاد شوند. اینها نیز کاملا طبیعی هستند.

ضایعات پوستی

ضایعات پوستی، رشد نرم پوست است که در مردان میانسال رایج می باشد و باعث نگرانی نیستند.

مشکیوسوم قارچ

عفونت واگیردار پوستی است که باعث می شود خوشه های کوچک، سفت و سخت بر روی پوست ایجاد شود. این توده ها می توانند از دیگر عارضه های پوستی به راحتی شناسایی شوند.

آنها می توانند روی آلت تناسلی یا اطراف آن تشکیل شوند و گاهی اوقات می توانند خارش داشته باشند. این وضعیت معمولا خود به خود درمان می شود، اما در بعضی موارد، ممکن است نیاز به درمان با استفاده از کرم یا ژل داشته باشد.

لیگن پلانوس

یک بثورات پوستی است که می تواند در هر کجای بدن، از جمله آلت تناسلی، توسعه یابد. بثورات می تواند خارش دار و ناراحت کننده باشد. این وضعیت ممکن است نیاز به درمان با یک دوره کوتاه کرم استروئید داشته باشد. 

عارضه های ناشی از STDs

برخی از لکه ها یا برجستگی هایی که روی آلت تناسلی ایجاد می شوند، به علت STD ایجاد می شود و نیاز به درمان دارند. این موارد شامل:

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی ناشی از STD است و ممکن است پس از یک تماس با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شود.

درمان زگیل های تناسلی ممکن است شامل استفاده از کرم برای از بین بردن بافت زگیل، تحت درمان با کریوتراپی برای جلوگیری از خارش و یا ترکیبی از هر دو باشد.

سیفلیس

سیفلیس می تواند باعث ایجاد زخم های سفید یا قرمز در سر یا اطراف آلت تناسلی شود. سیفلیس STD ناشی از تماس با باکتری Treponema pallidum است.

این عفونت باکتریایی نیاز به درمان دارد، که اغلب شامل یک شات یا یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک است. اگر درمان نشود، می تواند یک خطر قابل توجه سلامتی را ایجاد کند.

تب خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی ممکن است باعث ایجاد زخم های خاکستری و سفید شود که در اطراف آلت تناسلی ایجاد می شود. آنها جزو بیماری های STD می باشد که با تماس با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود.

این زخم ها می توانند خارش دار و ناراحت کننده باشند و ممکن است به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کنند. آنها با استفاده از داروهای ضد ویروسی درمان می شوند، اما ویروس نمی تواند درمان شود.

چرا لکه های سفید بر روی آلت تناسلی مردان ایجاد می شود؟

درمان و درمان خانگی

یک فرد می تواند با استفاده از روش های زیر، لکه ها و برجستگی های سفید رنگ روی آلت تناسلی خود را درمان کند یا از آنها جلوگیری کند:

*اجتناب از دست زدن به منطقه برای جلوگیری از گسترش لکه های سفید رنگ

*به طور مرتب منطقه را بشویید تا از ایجاد باکتری ها و چربی جلوگیری شود

*اجتناب ازدستکاری و خاراندن زیاد  لکه های سفید رنگ، زیرا می تواند باعث تحریک و زخم شود

*استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) که باکتری ها و چربی بیش از حد را کاهش می دهد

برخی از داروهای OTC آکنه حاوی مواد شیمیایی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا اسیفولینت ها هستند. پوست آلت تناسلی بسیار حساس است، بنابراین هر کسی که علائم تحریک را مشاهده می کند باید به راه های درمان روی آورد.

درمان های خانگی که می تواند موجب کاهش انتشار لکه های سفید رنگ شود عبارتند از:

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند به کاهش میزان لکه های سفید رنگ کمک کند.

جادوگر فندق

جادوگر فندق یک عصاره گیاهی است که جزء بسیاری از داروهای OTC آکنه است. این ممکن است به عنوان پاک کننده برای تمیز کردن منافذ و کاهش لکه های سفید رنگ عمل کند.

برخی از داروهای خانگی مانند سرکه سیب و آب لیمو برای پوست حساس بسیار اسیدی هستند و نباید از آن برای درمان آلت تناسلی استفاده گردد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید

اگر یک فرد مبتلا به عارضه پوستی بر روی آلت تناسلی خود دچار درد شدید شود یا خارش زیاد داشته باشد، باید با دکتر مشورت کنند، چرا که می توانند نشانه ای از وضعیت جدی تر باشند.

تا زمانی که علت اصلی بروز عارضه پوستی بر روی آلت تناسلی شما مشخص نشده است از ارتباط جنسی پیشگیری کنید تا از گسترش عفونت های تناسلی جلوگیری شود.

مترجم: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه انلاین و لینکدهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *