لیونل مسی و بیماری کلیوی

لیونل مسی و بیماری کلیوی

لیونل مسی از فوتبالیست های مشهور و پرطرفداری است که چندی پیش به دلیل بیماری کلیوی اش نتوانست در تمرین تیمش شرکت کند پزشکان دلیل درد پهلوی وی را سنگ کلیه اعلام کرده اند وی مجبور به شکستن این سنگ ها به وسیله امواج و دستگاههای مخصوص شد.

لیونل مسی، بازیکن پرطرفدار و ستاره باتجربه تیم بارسلونا و تیم ملی آرژانتین، امروز تحت درمان غیر تهاجمی لیتوتریپسی قرار گرفت که در طی این عمل، سنگ‌های کلیه با امواج مخصوصی خرد و به‌تدریج دفع می‌شوند. حدود یک ماهی می‌شود که مسی از درد کلیه‌ها رنج می‌برد و تاکنون چند بازی و تمرین را هم به خاطر همین دردهای ناشی از ابتلا به سنگ کلیه و درمان آنها از دست داده است. پزشکان تیم بارسلونا اعلام کرده‌اند که او می‌تواند در تمرین‌های روز چهارشنبه تیم‌اش حاضر شود اما به احتمال زیاد، بازی فرداشب را از دست خواهد داد. با این حال، مسی توانایی بازی در رقابت‌های هفته آینده لالیگا را خواهد داشت.

دلیل و درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه، به ۲ دلیل ایجاد می‌شود؛ یا شما سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارید یا رژیم غذایی‌تان به گونه‌ای است که شانس سنگ‌سازی را در کلیه‌های‌تان بالا می برد. درواقع، زمانی که تعادل ترکیبات موجود در ادرار شما برهم بخورد و ادرارتان حاوی کریستال‌های کلسیم، اسید اوریک و اگزالات شود، امکان چسبیدن این کریستا‌ها به یکدیگر و بروز سنگ کلیه در بدنتان چند برابر خواهد شد.

سنگ‌های کلیه در ۴ نوع شایع در کلیه ها بروز می‌کنند:

سنگ کلیه کلسیمی: به دلیل افزایش سطح اگزالات کلسیم در بدن
سنگ کلیه ناش از عفونت: به دلیل بروز عفونت‌های ادراری مکرر
سنگ کلیه اسید اوریکی: به دلیل بروز کم‌آبی در بدن
سنگ کلیه سیستین: به دلایل ارثی و در اثر دفع برخی آمینو اسیدها از بدن

افراد بالای ۴۰ سال، افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه دارند، مردان، افرادی که دچار کم‌آبی مکرر بدن هستند، کسانی که بیش از اندازه سدیم (نمک) و پروتئین و قند مصرف می‌کنند و افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

درد شدید در ناحیه شکم و کلیه‌ها که گاهی با تهوع، استفراغ، تب و لرز هم همراه می‌شود و حتی اجازه نشستن آرام هم به شما نمی‌دهد، می‌تواند از بارزترین نشانه‌های ابتلا به سنگ کلیه باشد.

نوشیدن آب فراوان برای پیشگیری از رسوب کریستال در کلیه‌ها و دفع ساده‌تر سنگ‌های ریز، از مهم‌ترین توصیه‌ها به افراد مبتلا به این بیماری است. ضمن اینکه پرهیز از مصرف غذاهای چرب، شور و سرشار از پروتئین هم به این بیماران توصیه می‌شود.

امواج صوتی، لیزر و جراحی هم می‌توانند برای برداشتن یا خرد کردن سنگ‌ها به منظور دفع بهتر آنها کمک فراوانی کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *