ماندگاری سیگار تا 30 سال بر روی DNA

ماندگاری سیگار تا 30 سال بر روی DNA

تاثیر سیگار بر ماندگاری روی DNA

طبق جدیدترین تحقیقاتی که دانشمندان بر روی سیگار و تاثیر آن انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که آثار سیگار تا ۳۰ سال بر روی DNA ماندگاری خواهد داشت.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سیگار کشیدن از طریق متیلاسیون DNA بر ژنوم انسان (مجموعه کامل DNA در بدن هر فرد، از جمله همه ژن‌ها) تاثیر می‌گذارد. برخی از این متیلاسیون‌های DNA، تا ۳۰ سال بعد از ترک سیگار باقی می‌مانند. گزارشی از این مطالعه در نشریه انجمن قلب آمریکا به‌نام Circulation: Cardiovascular Genetics به انتشار رسیده است.

متیلاسیون DNA، فرآیندی است که سلول‌ها در آن، فعالیت ژن را کنترل می‌کنند و معمولا عملکرد ژن را تغییر می‌دهند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که متیلاسیون DNA می‌تواند سابقه مصرف سیگار را در افراد نشان بدهد و درنتیجه می‌تواند به طراحی روش‌های درمانی جدید برای مقابله با بیماری‌های ناشی از سیگار کمک کند. دکتر استفانی لاندن، از مسئولان این مطالعه، می‌گوید:

«این نتایج مهم هستند، چون متیلاسیون (به‌عنوان یکی از مکانیسم‌های تنظیم بیان ژن) روی ژن‌هایی تاثیر می‌گذارد که در ابتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار کشیدن نقش مهمی دارند. نکته دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد، این است که حتی پس از ترک سیگار، ما هنوز هم اثرات سیگار کشیدن را روی DNA می‌بینیم». نتایج این مطالعه نشان می‌دهند

که شایع‌ترین متیلاسیون‌های DNA با ژن‌هایی مرتبط هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهند. علاوه بر این مشخص شد که ترک کردن سیگار در برخی افراد باعث می‌شود که وضعیت متیلاسیون DNA در بدن آنان بعد از ۵ سال به حالت عادی (مانند غیرسیگاری‌ها) برگردد، اما این وضعیت در بدن بعضی افراد تا ۳۰ سال بعد از ترک سیگار ادامه می‌یابد.

سیگار برگ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است که برای «کشیدن دود» آن بکار می‌رود. به تنها یک نخ سیگار به انگلیسی سیگارت می‌گویند. و در اصطلاح آنها به آنچه ما سیگار برگ می‌گوییم، سیگار اطلاق می‌شود. طرز استفادهٔ آن این طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.