مبتلا شدن 70 هزار ایرانی به بیماری ام اس

مبتلا شدن 70 هزار ایرانی به بیماری ام اس

بیماری ام اس گریبانگیر ۷۰ هزار ایرانی

متاسفانه در کشور ایران به دلیل عدم آگاهی نسبت به بیماری ام اس ۷۰ هزار نفر از جمعیت این کشور درگیر این بیماری هولناک شده اند و سازمان بهداشت سعی در آگاهی دادن نسبت به این بیماری کرده است.

حسین کرمان‌پور، عضو انجمن ام اس ایران در نشست خبری کنگره سالیانه ام‌اس با ابراز نگرانی از روند رو به رشد نرخ ابتلا به بیماری ام‌اس در ایران تاکید کرد که ضرورت آگاهی مردم نسبت به این بیماری و حمایت‌های اجتماعی از بیماران مبتلا، بیش از پیش حس می‌شود. وی خاطرنشان کرد:

«شیوع ام‌اس در زنان ۲ برابر شده است و امروز، خانم‌ها حدود ۴ برابر بیشتر از آقایان درگیر این بیماری می‌شوند». دکتر علایی،‌ نورولوژیست و عضو انجمن ام‌اس هم در این نشست، آمارهایی از نرخ ابتلا به این بیماری در ایران و جهان ارائه داد: «در حال حاضر استان اصفهان بالاترین آمار ابتلا را در میان سایر استان‌ها دارد.

به طور کلی طبق آمار انجمن ام‌اس استان تهران، ۲۵ هزار نفر تا کنون به این انجمن مراجعه کرده‌اند. آمار جهانی آن نیز در حدود ۲.۵ میلیون نفر گزارش شده است. از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵۰ تا ۱۲۰ نفر به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند. با این حال و به دلیل از هم گسیختگی اطلاعات و نداشتن متولی، آمارهای مربوط به این بیماری در کشور ما کامل نیست».

محمدعلی صحرائیان، نایب رئیس انجمن ام‌اس هم در ادامه این نشست گفت: «شایع‌ترین سن ابتلا به ام‌اس، ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. این بیماری در کودکان کمتر دیده می‌شود و ۸۰ درصد موارد شروع بیماری نیز بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است. در گروه سنی زیر ۱۸ سال شیوع آن بسیار کم است، ولی درعین حال نسبت به گذشته افزایش یافته است.

این موضوع به معنی شیوع بیماری به اندازه سنین بزرگسال نیست و جای نگرانی ندارد». وی تاکید کرد که اگر کودکی دچار دوبینی،‌ تاری دید،‌ ضعف حرکتی و عدم تعادل شد، باید حتما به متخصص مراجعه کرد. صحرائیان آخرین آمار ابتلا به ام اس در کشور را حدود ۷۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «در استان تهران و در سال ۲۰۰۸،

رقم ابتلا به بیماری ۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر بود. در سال ۲۰۱۱ این آمار به ۷۳ مورد، در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۱ مورد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید». بیماری «ام‌اس» از بیماری‌های شایع سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر، افراد جوان و میانسال را گرفتار می‌کند.

بر اثر ابتلا به آن، سیستم‌های عصبی مغز برای دفاع از خود تحلیل می‌روند و آسیب می‌بینند.علت اصلی ابتلا به این بیماریِ نسبتا ناشناخته، هنوز مشخص نیست، اما متخصصین مغز و اعصاب معتقدند که «محیط»، «ژنتیک» و «ایمنولوژی» پائین بدن در بروز این بیماری بی‌تأثیر نیست و محیط «گرم»،

«مرطوب»، «استرس» و «آلودگی صوتی» در تشدید آن دخیل است. برای آشنایی بیشتر با دلیل و درمان بیماری ام‌اس، کلیک کنید. رابطه بین استرس و علائم ام‌اس در افراد مختلف با هم متفاوت است و می‌تواند به توانایی فردی انسان‌ها برای مقابله با حوادث استرس‌زا بستگی داشته باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس می‌دانند که وقتی استرس کاهش پیدا می‌کند، علائم ام‌اس نیز کمتر می‌شود یا گاهی اوقات کاملا ناپدید می‌شود. براساس یکی از مطالعات منتشرشده در Neurology، مدیریت استرس می‌تواند شکل‌گیری مشکلات تازه در بین افراد مبتلا به ام‌اس را کاهش دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید استرس را به حداقل برسانید، به نکات زیر دقت کنید. انسان‌ها در موقعیت‌های استرس‌زا به انرژی خیلی بیشتری نیاز دارند تا فعالیت‌های روزمره‌شان را انجام دهند. یکی از ویژگی‌های استرس این است که باعث خستگی می‌شود و خستگی از موضوعات مهم در بین افراد مبتلا به ام‌اس است.

بنابراین تا جایی که می‌توانید، انرژی خودتان را حفظ کنید. برای این کار باید کارهای غیرضروری را به روزهای بعدی واگذار کنید و از دوستان، اعضای خانواده یا همسرتان بخواهید که به شما کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D در بیماری ام‌اس نقش دارد، اما دقیقا روشن نیست که چطور این نقش را ایفا می‌کند. براساس گزارشی که محققان دانشگاه هاروارد ارائه کرده‌اند،

بیماری ام‌اس در مناطقی که از خط استوا دورتر هستند، شیوع بیشتری دارد. براساس گزارشی که محققان در مجله Neurology منتشر کرده‌اند، سطح بالای ویتامین D واقعا می‌تواند خطر عود کردن این بیماری را کاهش دهد. بنابراین اگر مبتلا به ام‌اس هستید و می‌خواهید سطح ویتامین D بدن را به حد مطلوبی برسانید،

باید غذاهای غنی از ویتامین D بیشتری بخورید (ویتامین D را از چه منابعی دریافت کنیم؟)، به‌اندازه لازم در معرض نور خورشید باشید و با پزشک‌تان درباره مصرف مکمل‌های ویتامین D صحبت کنید. (بیشتر بخوانید) در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی برای بیماری ام‌اس (MS) وجود ندارد،

اما پرهیز کردن از برخی مواد غذایی می‌تواند به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت بیماری ام‌اس موثر باشد. چربی‌های اشباع، یکی از همین مواد غذایی هستند که بیماران مبتلا به ام‌اس نباید از آن‌ها استفاده کنند. این چربی‌ها در درجه اول از مواد غذایی حیوانی مثل گوشت قرمز و محصولات لبنی پُرچرب وارد بدن می‌شوند.

مواد غذایی خاصی که حاوی روغن پالم و روغن نارگیل هستند نیز چربی‌های اشباع دارند. چربی‌های اشباع، کلسترول بد خون یا LDL را افزایش می‌دهند و سطح بالای کلسترول در خون می‌تواند به آترواسکلروزیس (تصلّب شریان‌ها) منجر شود و این وضعیت درنهایت خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را بیشتر می‌کند.

یکی از مطالعات منتشرشده در مجله Multiple Sclerosis، نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به ام‌اس، خصوصا زنان، در حال حاضر نسبت به کسانی که مبتلا به ام‌اس نیستند، بیشتر در معرض خطر بروز حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *