مخاطرات شب چهارشنبه سوری برای سلامتی

مخاطرات شب چهارشنبه سوری برای سلامتی

شب چهارشنبه سوری  با سرو صدا و هیجانات زیادی همراه است، انفجار ترقه ها و صداهای مهیب ناشی از آنها برای مبتلایان به امراض قلبی و عروقی بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است این بیماران در این روز پر از استرس و هیجانات منفی از منزل بیرون نروند چون در معرض ریسک ابتلا به سکته قلبی قرار خواهند گرفت.

یک گروه از بیمارانی که معمولا در شب چهارشنبه سوری با مشکل و مخاطرات فراوانی مواجه می‌شوند، بیماران قلبی هستند. به طور کلی، استرس یا هیجان‌های ناگهانی که در شب چهارشنبه سوری برای بیشتر ما ایجاد می‌شود، نمی‌تواند افراد سالم با قلب‌های سالم را تحت تاثیر قرار دهد و هیچ فرد سالمی با قرار گرفتن در معرض صدا یا هیجان‌های ناگهانی شب چهارشنبه سوری، دچار مشکل قلبی نمی‌شود. مشکلات قلبی ناشی از استرس و هیجان در این شب،تنها کسانی را با مشکل مواجه می‌کند که بیماری زمینه‌ای قلبی مانند سابقه سکته قلبی، نارسایی قلبی یا آریتمی داشته باشند. ممکن است چنین افرادی در اثر هیجان ناشی از شنیدن صداهای نامعقول در شب چهارشنبه سوری، دچار تشدید علائم بیماری، ایسکمی یا حمله قلبی شوند. از طرف دیگر، داشتن فعالیت‌های فیزیکی سنگین بدون آمادگی بدنی قبلی در این شب هم می‌تواند بیماران قلبی را با چالش‌های سلامتی مواجه کند.

این فعالیت‌ها می‌توانند شامل بلند یا جابه‌جا کردن وسایلی برای تولید آتش یا حتی پریدن با شدتاز روی آتش باشد. چنین فشاری که به صورت ناگهانی به بدن وارد می‌شود، می‌تواند بیمار مبتلا به بیماری زمینه‌ای قلبی را با مشکلات فراوانی مواجه کند. نکته دیگر، درباره خطر دود ناشی از آتش‌افروزی برای بیماران قلبی و عروقی است. بد نیست بدانید که حجمی از اورژانس بیمارستان‌ها در شب چهارشنبه سوری هر سال،به بستری بیماران قلبی و تنفسی که دچار تنگی نفس یا مشکلات تنفسی شده‌اند، اختصاص پیدا می‌کند. بهتر است این را هم بدانید که در بسیاری از کلان‌شهرها در کشورهای صنعتی و پیشرفته، اجازه روشن کردن هیزم و حتی باربیکیو در محیط شهری داده نمی‌شود. معمولا کلان‌شهرهایی مانند تهران، تبریز، اصفهان یا اراک، خودشان به اندازه کافی دارای آلودگی هوا هستند و روشن کردن آتش در این شهرها، تنها باعث ایجاد دود و آلودگی بیشتر می‌شود.

همین دود و آلودگی‌های ناگهانی در شب چهارشنبه سوری هستند که باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای بسیاری از بیماران قلبی و تنفسی در آخرین روزهای سال می‌شوند. از این رو، علاوه بر توصیه به پرهیز از روشن کردن آتش‌های بزرگ و بسیار دودزا در محیط‌های شهری، به بیماران قلبی و تنفسی هم توصیه می‌شود که سعی کنند در شب چهارشنبه سوری از ترددهای غیرضروری درسطح شهر، پرهیز کنند و با حضور در خانه و بستن در و پنجره‌ها، سلامت خود را به خطر نیندازند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *