مدیریت و کنترل پرحرفی کودک

مدیریت و کنترل پرحرفی کودک

اگر با پرحرفی کودک مواجه شده اید و فرزندتان مدام در حال سخن گفتن و گفت و گو با شماست، بهتر است به مدیریت و کنترل این رفتار در فرزندتان بپردازید، می خواهیم نظرات روانشناسان را در این زمینه جویا شویم، آن ها چه پیشنهاداتی به والدین در زمینه پرحرفی کودک میکنند؟

از صبح که از خواب بیدار می‌شود تا زمانی که بیدار است، مدام حرف می‌زند، از دوستان خیالی‌اش می‌گوید و خواسته‌هایی که گاه به زبان دوستانش بیان می‌کند، کوچک‌تر که بود مدام از عروسک‌هایش می‌گفت حالا هم که کمی بزرگ‌تر شده از هر دری سخن می‌گوید. گاهی وقت‌ها خسته می‌شوم به‌خصوص زمانی که سرگرم کاری هستم و باید تمام حواسم به کارم باشد ولی با این حال دلم نمی‌آید حرفی به او بزنم. دکتر پرویز رزاقی با اشاره به این مساله که مشکل اغلب والدین است گفت:

«والدینی که از این مساله گله دارند که کودکشان پرحرف است و مدام حرف می‌زند و سوال‌های رایجی از آن‌ها می‌پرسد، بهتر است در طول روز ساعتی را به گفت‌وگو با فرزندشان اختصاص دهند و یک قانون ثابت را تعریف کنند. مثلاً بگویند که از ساعت ۱۲ تا ۳۰/۱۲ می‌توانند با کودکشان حرف بزنند.» وی در ادامه توضیح داد: «والدین باید سعی کنند در ساعتی که برای گفت‌وگو با کودک مشخص کرده‌اند به کار دیگری مشغول نشوند و تماس چشمی با فرزندشان برقرار کنند.

حتی گاهی با کودک هم‌کلام شوند و بازخورد بدهند مثلاً بگویند «جدی میگی، این‌طوری شد» و….» این روان‌شناس همچنین تأکید کرد: «به‌محض تمام شدن مدت‌زمانی‌ای که برای گفت‌وگو مشخص‌شده، والدین بهتر است به کودک بگویند که «عزیزم، ۳۰ دقیقه است که با من حرف می‌زنی من هم کار دارم، اجازه بده کاره‌ام رو انجام بدم و دوباره برمی‌گردم با هم حرف بزنیم، بهتر است تو هم این مدت کاراتو انجام بدی.» عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد هشدار داد: «والدین هرگز نباید از الفاظی چون «خسته شدم»، «بسته دیگه زیاد حرف زدی»، «وای حوصلم رو سربردی» و… استفاده کنندچراکه به کارگیری این جملات می‌تواند به سلامت روان کودک آسیب بزند.» رزاقی در پایان اظهار داشت: «چنانچه پدر و مادر به این مسئله توجه کنند و طبق قانون و زمانی که تعریف کرده‌اند با کودک هم‌صحبت شوند و این قانون را ادامه دهند بعد از ۱۰ روز پرحرفی کودک کمتر می‌شوند و شکل منظم‌تری به خود می‌گیرد. البته تعریف این قانون و مشخص شدن زمان نباید به این معنا و مفهوم باشد که در زمان‌های دیگر والدین نباید با کودک حرف بزنند.»


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.