مزایای درمانی گیلاس در مقابله با بیماری ها

مزایای درمانی گیلاس در مقابله با بیماری ها

 

مزایای سلامتی گیلاس
هر دو نوع گیلاس شیرین و ترش، دارای مزایای سلامت امیدوار کننده ای است. آنها دارای آنتوسیانین های غنی هستند که نوع خاصی از فلاونوئیدها می باشند که در مبارزه با التهاب و بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت موجب برتری می شوند. گیاهان نیز به دلیل آنتوسیانین هایی که دارای خواص ضد انعقادی هستند، برای تقویت سلامت مغز مفید می باشند.
اگر چه انواع مختلف گیلاس در بازار وجود دارد، آنها می توانند به طور گسترده ای به دو نوع شیرین یا ترش تقسیم شوند. گیلاس واقعا میوه فوق العاده ای است و این عمدتا به دلیل آنتوسیانین های موجود در آنها است. آنتوسیانین ها یک کلاس خاص از فلاونوئیدها (اجزای تشکیل دهنده رنگ میوه) می باشند که به عنوان مبارز با رادیکال آزاد شناخته شده هستند که در مقابل بیماری های دیگر مانند سرطان بیشتر از سایر میوه ها به مبارزه می پردازند.
مبارزه با سرطان
هر دو نوع شیرین و ترش گیلاس، به دلیل خواص سرطانی مفید شناخته شده اند. مواد مغذی مختلف و ترکیبات زیست فعال مانند ویتامینC، آنتوسیانین ها، کورستین و غیره در گیلاس های شیرین آن را قادر به مبارزه با بیماری های بسیاری از جمله سرطان می دانند.
در مطالعه ای که بر روی موش انجام شده بود، مشخص شد که یک رژیم غذایی حاوی گیلاس ترش، آنتوسیانین ها و سیانیدین رشد سلولی سلول های سرطانی روده انسان HT 29 و HCT 116 را کاهش می دهد، اما تعداد و حجم تومورهای کولون خیلی کاهش نمی یابد. به غیر از آنتوسیانین ها، دیگر فلاونوئیدها که به فراوانی در گیلاس یافت می شوند، اثرات ضد عفونی کننده را نیز نشان می دهند.
بهترین برای سلامت مغز
تحقیقات نشان می دهد که آنتوسیانین ها در گیلاس دارای خواص ضد نوروژنز قوی هستند که می توانند سلول های عصبی را از استرس اکسیداتیو محافظت کنند که می تواند به آنها آسیب برساند. استرس اکسیداتیو همراه با پیری می تواند باعث مرگ سلول های عصبی در برخی مناطق مغزی شود و اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون را ایجاد کند. همچنین اعتقاد بر این است که آنتوسیانین ها تأثیر محافظتی بر روی بافت مغز دارند و می توانند مغز را در برابر اختلالات عصبی مانند ایسکمی مغز که در آن خون رسانی به مغز کاهش می یابد، محافظت کند.
حفظ سلامت قلب
مطالعات روی موش نشان داده است که گیلاس، به خصوص گیلاس ترش، قادر به تغییر برخی از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی- عروقی مانند کلسترول، تری گلیسیرید و التهاب است. در مطالعه ای بر روی انسان ها متوجه شدیم که مصرف ۸ اونس آب گیلاس باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول در افراد مورد مطالعه می شود.
در یک تحقیق دیگر، موش های صحرایی که پودر گیلاس را مصرف می کردند با کاهش ۲۶ درصدی کلسترول و ۶۵ درصدی مرگ و میر مواجه شدند که به نظر می رسید با بهبود عملکرد قلب مرتبط است.
جلوگیری از سندرم متابولیک و دیابت
آنتوسیانین ها در گیلاس به خوبی در برابر سندرم متابولیک و مجموعه ای از شرایط مانند تری گلیسیرید بالا و مشخصات چربی، قند خون ناشتا، فشار خون و وزن بیش از حد مقاومت می کنند. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که مصرف گیلاس ترش می تواند عامل هایی را که به سندرم متابولیک و بعدا دیابت نوع ۲ منجر می شود، معکوس کند. هنگامی که موش های چاق به عنوان بخشی از تحقیقات روزانه به مدت ۹۰ روز به صورت خوراکی با گیلاس تغذیه شدند، مشخص شد که اجزای مختلفی که سندرم متابولیک را تشکیل می دهند، به شدت کاهش می یابد.
جلوگیری از التهاب
همه ما با درجه التهابات مختلفی در برخی مواقع زندگی می کنیم. گاهی اوقات خفیف است و با گذشت زمان خوب می شود، اما گاهی اوقات التهاب می تواند شدید باشد و منجر به عوارض زیادی در سلامت شود. التهاب اساسا پاسخ سیستم ایمنی بدن ما به محرک است و به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می کند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها برای رفع التهاب عالی هستند. در مطالعه انجام شده بر روی موشها بافت هایی مانند خون، کبد و مغز، آب گیلاس خواص ضد التهابی از خود نشان داده است.
اگر بعد از یک دوی ماراتن احساس خستگی و درد می کنید، آب گیلاس چیزی است که شما نیاز دارید. مطالعات نشان داده اند که این آب می تواند بعضی از علائم آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد.
داشتن خواب بهتر
ملاتونین یک هورمون پینه آلوم در بدن ما است که مسئول تنظیم چرخه و تسهیل خواب است. اختلالات خواب می تواند منجر به سرکوب ایمنی شود و شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد. گیلاس دارای سطح بالایی از ملاتونین است، حتی بالاتر از آن چه که در خون انسان یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که آب گیلاس ترش می تواند طول خواب و کیفیت خواب را بالا ببرد، که منجر به افزایش عملکرد فیزیولوژیکی و شناختی و بهبود کلی در رفاه می شود.
گیلاس یک نیروگاه مبارزه با بیماری و دارای مواد بسیار پرطرفداری است که بر هر جنبه ای از سلامتی و رفاه ما تأثیر می گذارد. این میوه های کوچک به طرز باور نکردنی سودمند هستند که می توانند به درستی به عنوان یک میوه فوق العاده طبقه بندی شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *