مزایای سلامتی مصرف ریحان

حاوی آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با بیماری

یکی از مزایای اساسی اسانس ریحان توانایی کمک به مبارزه با خسارات رادیکال های آزاد در هنگام محافظت از ساختار DNA و سلول ها است. ریحان حاوی دو آنتی اکسیدان فلانوئید محلول در آب است که به محافظت از گلبول های سفید خون در مسئولیت عملکرد ایمنی و همچنین ساختار سلول هایی که DNA آنها ذخیره می شود، کمک می کند.

آنتی اکسیدانی که در ریحان یافت می شود، مانع از تغییر کروموزوم ها شده و از جهش های سلولی و رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. استرس اکسیداتیو در داخل بدن به علت اثرات سموم در رژیم غذایی، آلودگی محیط زیست و پرتودرمانی رخ می دهد – اما آنتی اکسیدان هایی مانند نوع موجود در ریحان کمک می کنند تا اکسیداسیون و اثرات پیری را کاهش دهند.

اعمال به عنوان ضد التهاب

ریحان حاوی اسانس های ضروری از جمله اگنول، citronellol  و لینالول است. اینها روغن های مهارکننده آنزیم هستند که به کاهش التهاب کمک می کنند، که ریشه بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری های التهابی روده است.

مبارزه با سرطان

مطالعات بالینی که در زمینه تغذیه و سرطان منتشر شده است نیز نشان می دهد که ریحان حاوی داروی گیاهی است که می تواند به طور طبیعی از سرطان از جمله سرطان های پوستی، کبد، دهان و ریه ناشی از شیمیایی جلوگیری کند. ریحان قادر به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، تغییرات ژنتیکی مثبت، ایجاد آپوپتوز سلول سرطانی (مرگ سلولهای مضر) و جلوگیری از گسترش تومورهای سرطانی است. در مطالعات بر روی حیوانات، عصاره ریحان اثر محافظتی در برابر سرطان و مرگ و میر را نشان داد و همچنین محافظت از سلول ها را در برابر اثرات منفی درمان های سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی ارائه می کند. این بدان معنی است که استفاده از عصاره ریحان می تواند به عنوان یک مکمل درمان سرطان مفید باشد.

خواص ضد باکتری

یکی دیگر از مزایای اسانس های ریحان محافظت در برابر رشد باکتری های مضر است. در مطالعات، عصاره ریحان حتی نشان داده شده است که آن در مهار باکتری های مقاوم که به درمان های آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند مفید است.

هنگامی که محققان دانشگاه پزشکی لودز در لهستان فعالیت ضد باکتری موجود در روغن ریحان را در برابر گونه های E. coli و دیگر باکتری های قدرتمند که از بیماران مبتلا به عفونت جمع آوری شده بودند، آزمایش کردند، نتایج نشان داد که ریحان در عمل علیه باکتری های مضر موثر بوده و به مهار رشد آنها کمک کرده است.

خواص ضد میکروبی و مبارزه با ویروس ها و عفونت ها

کشف شده است که اسانس های ریحان فعالیت ضد میکروبی را در برابر طیف وسیعی از باکتری ها، مخمر ها، قالب ها و ویروس ها نشان می دهند. این بدان معنی است که شما می توانید ویژگی ضد ویروسی و درمان انواع مختلف سوزش های پوستی را به لیست بلند مزایای ریحان اضافه کنید.

مبارزه با استرس با عمل به عنوان “Adaptogen”

مطالعات نشان می دهد که ریحان دارای پتانسیل قوی است که به عنوان یک adaptogen طبیعی، یک دارو گیاهی که به سازگاری بدن با استرس کمک می کند، عمل می کند و عواقب مضر در فرایندهای بدن را تنزل می دهد.

ترویج سلامت قلب و عروق

مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، ریحان می تواند به عضلاتی که عملکرد رگ های خونی را کنترل می کنند، کمک کند و فشار خون سالم را افزایش دهد. مزایای ریحان عبارتند از:

  • توانایی کمک به جلوگیری از تجمع پلاکت های خطرناک، که می تواند یک لخته در داخل شریان ها ایجاد کند و باعث توقف قلب شود.
  • عصاره های ریحان با خواص ضد التهابی می توانند بیماری های قلبی و عروقی را با مهار انتشار سیتوکین های پروتئین التهابی، پروتئین هایی که از سلول به سلول ترشح می شوند، برای برقراری ارتباط و افزایش توان دفاعی و ایمنی بدن، کاهش دهند.

هنگامی که التهاب برای مدت زمان طولانی رخ می دهد، بر اندام ها تأثیر می گذارد و باعث کاهش گردش خون، تنظیم هورمون و فرایندهای شناختی می شود. هنگامی که بحث سلامت قلب به میان می آید، التهاب می تواند پلاک غنی از چربی و کلسترول را در عروق خونی ایجاد کند و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

مبارزه با افسردگی

مزایای ریحان نیز شامل کسانی که دارای اختلالات روانی یا بیماری های مرتبط با خلق و خوی شامل افسردگی و اضطراب هستند، می شود. ریحان به عنوان داروی ضد افسردگی نیز در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند تاثیر مثبت بر عملکرد مغز در قشر آدرنال داشته باشد و باعث تحریک انتقال دهنده های عصبی شود که هورمون هایی را تنظیم می کنند که باعث خوشحالی و انرژی ما می شوند.

بهبود وضعیت و هضم در بدن

ریحان کمک می کند تا اسید داخل بدن را حفظ کرده و سطح pH مناسب بدن بازگردانده شود. این می تواند هضم و ایمنی را با کمک به رشد باکتری های سالم در میکرو فلور روده و نیز کاهش باکتری های مضر که می تواند باعث بیماری شوند، بهبود بخشد. به طور سنتی، ریحان نیز برای کمک به کاهش ضعف و کمبود آب، از دست دادن اشتها، گرفتگی معده، ریفلاکس اسید و حتی کشتن  انگل استفاده شده است.

کمک به محافظت از دیابت و سندرم متابولیک

عصاره های ریحان باعث کاهش میزان گردش خون گلوکز و التهاب می شود که سبب محافظت بدن در برابر بیماری دیابت و سایر انواع سندرم متابولیک می شود. علاوه بر این، مزایای اسانس های ریحان عبارتند از: کمک به کاهش سطوح تری گلیسیرید و کلسترول، که بیماران دیابتی در معرض خطر بیشتری برای توسعه آن ها هستند.

نتایج آزمایشات محققان بخش علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کشاورزی و فنآوری در هند، نشان داد که ریحان موجب بهبود قابل توجه گلوکز در خون می شود و به کنترل قند خون و بهبود سطح کلسترول کمک می کند. این نشان می دهد که مکمل ریحان می تواند یک راه مفید و ایمن برای کمک به کنترل دیابت و عوارض ناشی از بیماری باشد.

اختصاصی روزنه آنلاین – کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *