مزایای مختلف مصرف کنجد

مزایای مختلف مصرف کنجد

کنجد از بهترین دانه های روغنی برای دریافت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن می باشد بهتر است با ارزش تغذیه ای کنجد در این مطلب آشنا شوید . روغن کنجد نیز از بهترین روغن های مفید برای درمان مشکلات بدن به شمار می رود.

کنجد، جزو دانه‌های روغنی، مغذی و پرکالری است. به‌طوری که هر ۱۰۰ گرم آن، چیزی حدود ۵۷۳ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در کنجد مانند اولئیک اسید، حدود ۵۰ درصد از چربی این دانه روغنی را به خود اختصاص داده‌اند. از این رو، مصرف کنجد خام می‌تواند باعث کاهش سطح چربی بد خون یا همان LDL و افزایش چربی خوب خون یا همان HDL شود. رژیم‌های مدیترانه‌ای حجم مناسبی از کنجد و روغن آن را در خود جای داده‌اندتا بتوانند سلامت سیستم قلبی و عروقی طرفداران خود را تضمین کنند. پروتئین، یکی دیگر از دارایی‌های بسیار ارزشمند کنجد است. به‌عبارت ساده‌تر، هر ۱۰۰ گرم از این دانه چیزی حدود ۱۸ گرم پروتئین دارد. یعنی می‌تواند ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن به این درشت‌مغذی حیاتی را تامین کند. به‌همین دلیل هم مصرف کنجد خام به بچه‌های در سن رشدیا بچه‌های لاغر و بدغذا، توصیه می‌شود. ویتامین‌های گروه B، مخصوصا فولیک اسید را می‌توان به وفور در کنجد پیدا کرد. هر ۱۰۰ گرم آن، حدود ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فولیک اسید را تامین می‌کند. نیاسین موجود در کنجد هم به افزایش آرامش و کنترل خشم و عصبانیت، کمک فراوانی خواهد کرد. کلسیم،‌ آهن، منگنز، روی، منیزیم و سلنیوم، جزو دیگر دارایی‌های ارزشمند کنجد محسوب می‌شوند.

کنجد دارای پروتئین ، ویتامین های B ,  D  , E  , F1 و لسیتین (LECITHIN)  می باشد . مقدار روغن آن در حدود ۵۰% است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید ،‌اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید می باشد .

روغن کنجد یکی از روغن های اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود ، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد .

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید . بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند . این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود . این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد .

تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دام ها به کار می برند . خصوصاً این تفاله از نظر داشتن مواد پروتئینی ، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است .

اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED”” معروف است ، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند .


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *