مزایای مصرف سویا بر سلامتی

مزایای مصرف سویا بر سلامتی

مزایای مصرف سویا بر سلامتی
یک توصیه کلیدی در دستورالعمل جدید رژیم غذایی سال ۲۰۱۰ برای آمریکایی ها مصرف کمتر از ۱۰ درصد کالری چربی اشباع شده است. برای رسیدن به این هدف، دولت توصیه می کند که پروتئین های گیاهی بیشتری از قبیل لوبیا و نخود فرنگی، محصولات سویا، آجیل و دانه های نامحلول مصرف کنند.
سویا چیست؟
سویا مانند لوبیا، نخود فرنگی، عدس، شبدر و بادام زمینی متعلق به یک خانواده از گیاهان به نام حبوبات است. سویا نابالغ (۸۰٪ بالغ) هنگام برداشت سبز می شود، سویا بالغ که معمولا زرد و همچنین سیاه و سفید است در محصولات متنوعی از سویا پردازش می شود. سویا به طور گسترده ای به عنوان سبزیجات و انواع روغن طبقه بندی می شوند. با توجه به عطر و طعم ملایم، بافت بهتر، اندازه بزرگتر و محتوای پروتئین بالاتر و محتوای روغن کمتر، سویا در انواع مختلفی غذاها استفاده می شود. انواع روغن استخراج شده و به روغن سویا تبدیل می شود که به صورت مایع یا اغلب به صورت ترکیب هیدروژنه به فروش می رسد و به عنوان عنصر در تعداد زیادی از غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.
مزایای سلامتی سویا
سویا با تعدادی از مزایای بهداشتی شامل سلامت قلب، حفاظت از سرطان پستان، تسکین علائم یائسگی و حمایت از استخوان همراه است.
سلامت قلب
سویا می تواند از سلامت قلب به وسیله کمک به کاهش کلسترول و مهار تجمع پلاکت ها محافظت کند. بر خلاف پروتئین های مبتنی بر حیوانات – تخم مرغ، لبنیات، گوشت و مرغ – پروتئین سویا تقریبا بدون چربی اشباع و کلسترول است. چربی که سویا دارد، اغلب غیر اشباع شده (چربی های امگا ۶) است. هنگامی که سویا برای جایگزینی پروتئین حیوانی استفاده می شود، میزان LDL یا “بد” کلسترول کاهش می یابد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که پروتئین سویا با افزایش اندازه ذرات LDL باعث کاهش خطر بیماری قلبی می شود. ذرات کوچک و متراکم LDL خطرناک ترین کلسترول هستند. ذرات بزرگ LDL خطر بسیار کمتری دارد. سویا همچنین مقدار زیادی فیبر را تامین می کند. فیبر به کلسترول و چربی ها در مواد غذایی متصل شده و باعث کاهش سطح کلسترول می شود. Phytonutrients در سویا همچنین تولید prostacyclin، یک مهار کننده قوی از تجمع پلاکت ها و dilator رگ های خونی را ترویج می کند.
در نتیجه مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف پروتئین سویا به طور معنی داری باعث کاهش کلسترول LDL و سطوح تری گلیسیرید می شود، FDA ادعا شده برای سویا در قلب سالم ذکر شده است: “۲۵ گرم پروتئین سویا در روز به عنوان بخشی از رژیم کم چربی اشباع و کلسترول می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. ”
حفاظت از سرطان پستان
سویا حاوی مواد شیمیایی گیاهی موسوم به ایزوفلاون ها از جمله ژن هایستین و daidzen می باشد. این فیتواستروژن های به اصطلاح فاقد اثر استروژنی ضعیف تر از استروژن بدن انسان هستند، اما ممکن است در حفاظت از سرطان پستان با اتصال به مناطق استروژن انسان نقش داشته باشند.
در آسیا، میزان ابتلا به سرطان پستان پایین تر است و مصرف سویا بسیار بیشتر از جمعیت غربی است (به طور متوسط ​​افراد ژاپنی روزانه ۵۰ تا ۸۰ گرم سویا را در فرم های مختلف می خورند، میانگین آمریکایی فقط ۵ گرم می خورد عمدتا به صورت روفن جزئی هیدروژنه شده است). با این حال تحقیق در مورد رابطه بین مصرف سویا و سرطان سینه ترکیب شده است. مشخص نیست که آیا مکمل های حاوی ایزوفلاون سبب رشد سلول های سرطان پستان در انسان می شوند یا خیر.
تسکین علائم یائسگی
بیش از ۵۰ آزمایش بالینی تاثیر ایزوفلاوون سویا را در فراهم آوردن علائم یائسگی از قبیل گرگرفتگی بررسی می کنند. در حالی که نتایج مخلوط شده است، برخی از زنان با مصرف متوسط ​​ایزوفلاونهای سویا، مصرف ۲ تا ۴ وعده سویا، مانند سویا، توفو یا ادمام را به عنوان راه حلی پیدا کردند.
پشتیبانی از سلامت استخوان ها
مطالعات نشان می دهد علاوه بر تسکین خفیف گرگرفتگی، مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای سویا حاوی ایزوفلاون است که به طور قابل توجهی مانع از دست دادن استخوان و تحریک استخوان سازی در زنان یائسه می شود. اگر چه فیتواستروژنها در سویا اثرات بسیار ضعیفی از استرادیول (استروژن) دارند، اما این ترکیبات گیاهی ممکن است مانند استروژن برای حفظ توده استخوانی عمل کنند.
تقویت یکپارچگی خون در قلب
سویا حاوی آنتی اکسیدان های فیتو آنتی اکسیدان قوی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که می توانند عروق خونی را از ضایعات و خونریزی محافظت کنند. این مواد مغذی در اتصال به رگهای خونی مفید است و به دفاع از سلول های پوشش دهنده برای حملات رادیکال آزاد و ذخیره کلسترول کمک می کنند. فرآیند اتصال باعث افزایش سیالیت و انعطاف پذیری رگ های خونی می شود که به تنظیم فشار خون کمک می کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.