مشکلات رابطه جنسی پس از زایمان

مشکلات رابطه جنسی پس از زایمان

گاهی اوقات زوجین پس از تولد فرزندشان با سردی روابط جنسی مواجه خواهند شد اکثر این مادران باردار به خاطر زخم ها و جراحت های اولیه پس از زایمان تمایلی به نزدیکی از خود نشان نمیدهند به راهکارهای درمانی موثر در این زمینه دقت کنید.

زمانی که پزشکتان به شما اجازه می‌دهد تا پس از گذشت ۶ هفته از زایمان، رابطه زناشویی داشته باشید، به این معنا نیست که زندگی زناشویی پیش از بارداری‌تان بازگشته است. در اینجا به بررسی مشکلات رابطه زناشویی پس از زایمان و راه حل‌های آن‌ها می‌پردازیم. همسرتان آماده است ولی شما خیر ممکن است حتی پس از گذشت ۶ هفته از زایمانتان، ترمیم شدن جای زخم‌هایتان و تمام شدن دردهایتان، باز هم تمایلی به برقراری رابطه زناشویی نداشته باشید.

شرایط بدنتان را نادیده نگیرید: هورمون‌ها به صورت چشمگیری در حال تغییر هستند، رحم شما در حال جمع شدن است، جراحت شکمی ناشی از سزارین و جراحت‌های واژینال ناشی از زایمان طبیعی در حال ترمیم شدن هستند و شما به اندازه کافی بابت مراقبت از نوزادتان خسته هستید و انرژی از دست می‌دهید. به همه این‌ها، تغییرات هورمونی ناشی از شیردهی را اضافه کنید که باعث می‌شود میل جنسی شما کاهش پیدا کند.

راه حل: به خودتان سخت نگیرید.با همسرتان درباره تمام این مشکلات صحبت کنید و به شیوه‌های دیگری از یکدیگر آرامش بگیرید برای مثال می‌توانید به همراه یکدیگر با کودکتان بازی کنید. به همسرتان اطمینان بدهید که به زودی توان و میل جنسی خود را باز می‌یابید. پستان‌هایتان حساس و دردناک هستند اگر نوزادتان از شیر شما تغذیه می‌کند، احتمالا درد پستان دارید و احساس سنگینی زیادی می‌کنید. علت بروز چنین حالت ناخوشایندی، تغییرات هورمونی است.

گاهی ممکن است این درد به قدری آزارتان بدهد که دوست داشته باشیدپس از شیر دادن به نوزاد، تمام شب را به آن‌ها استراحت بدهید.

راه حل: اگر به شما احساس بهتری می‌دهد، از یک تاپ یا لباس زیر مناسب در طول رابطه زناشویی استفاده کنید. همچنین می‌توانید درست پیش از برقراری رابطه با همسرتان، به نوزادتان شیر بدهید یا شیرتان را بدوشید تا احساس درد کمتری داشته باشید و این را بدانید که هرچه بیشتر به نوزادتان شیر بدهید، زودتر حساسیت پستان‌ها پایین می‌آید و این به رابطه‌تان کمک می‌کند.

به اندازه گذشته از رابطه لذت نمی‌برید اگر به صورت طبیعی زایمان کرده‌اید، عضلات دیواره واژن تا حدودی دچار کشیدگی شده است و این باعث می‌شود رابطه زناشویی رضایت‌بخشی مانند دوران پیش از بارداری نداشته باشید. اما جای نگرانی نیست زیرا این تغییرات موقت هستند و به زودی همه چیز به حالت قبل بازمی‌گردد.

راه حل: تمرین کگل را فراموش نکنید. با جمع کردن عضلات ناحیه واژن، مانند زمانی که می‌خواهید جلوی خارج شدن ادرار را بگیریدو رها کردن آن، به واژن در بازگشت به حالت قبل کمک می‌کنید. در هر مکان و هر زمانی می‌توانید این تمرین را انجام دهید: در حین رانندگی، پشت میز کار یا حتی در صف خرید. رابطه‌تان دردناک است تغییرات هورمونی پس از زایمان، عامل اصلی خشکی واژن است که می‌تواند باعث دردناک شدن رابطه‌تان شود.

به علاوه، شیردهی نیز باعث کاهش رطوبت واژن می‌شود و ممکن است شما همچنان درد ناشی از زایمان داشته باشید.

راه حل: اجازه دهید همسرتان از این تغییرات آگاه باشد.به هنگام رابطه نیز سعی کنید از روان‌کننده‌های(لوبریکنت) با پایه آب استفاده کنید. اگر دردهایتان ناشی از جای زخم است، یک تا دو هفته دیگر به خودتان فرصت بدهید. اما اگر حتی به غیر از زمان برقراری رابطه نیز درد دارید، حتما با پزشکتان مشورت کنید. نسبت به ظاهر خود احساس خوبی ندارید حدود دو ماه یا بیشتر زمان لازم است تا رحم به اندازه پیش از بارداری خود بازگردد به همین خاطر پس از زایمان، هیکل شما به شکلی است که گویا شش ماهه باردارید.

به علاوه، ممکن است یک سال یا بیشتر نیز طول بکشد تا اضافه وزن دوران بارداری را کم کنید. این عوامل می‌توانند بر دیدگاه شما نسبت به هیکلتان تأثیر بگذارند.

راه حل: بد نیست نگاهی به کودک دلبندتان بیاندازید و از بدنتان بابت این هدیه تشکر کنید. شما یک کودک را در بدنتان رشد داده‌اید و او را به این جهان آورده‌اید. چه قدرت، زیبایی و احساسی بالاتر از این می‌تواند باشد. مطمئن باشید همسرتان بیش از این‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و برای شما ارزش قائل است، شما نیز قدر خودتان را بدانید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.