مشکلات شنوایی در بیماران دیابتی

مشکلات شنوایی در بیماران دیابتی

متاسفانه بیماران دیابتی درمعرض ابتلا به مشکلات شنوایی قرار دارند و ارتباط مستقیمی بین امراض قندی و اختلال شنوایی وجود دارد  اختلال شنوایی زودرس تبدیل به عاملی برای تهدید سلامت شنوایی دیابتی ها شده است.

مطالعات مختلفی تا به امروز درباره ارتباط احتمالی بین دیابت نوع ۲ و اختلال شنوایی انجام شده است. گروهی از محققان با بررسی دوباره مجموعه‌ای از این مطالعات، به شواهد قانع‌کننده‌ای دست پیدا کردند که نشان می‌دهد دیابت می‌تواند به سیستم شنوایی آسیب برساند و به همین دلیل پزشکان باید آزمایش شنوایی را به‌عنوان بخشی از برنامه مدیریت دیابت نوع ۲ در نظر داشته باشند.

گزارشی از این بررسی در Current Diabetes Reports منتشر شده است. دکتر الیزابت هلزنر، استاد مرکز پزشکی SUNY Downstate و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی در بین انسان‌ها، اگرچه نه در همه مطالعات اما در بسیاری از آن‌ها نشان داده شده است. مقایسه مستقیم این مطالعات، به دلیل عدم توافق روی تعریف اختلال شنوایی و عوامل دیگر، پیچیده است.

با این‌حال، ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی در مطالعاتی که روی افراد جوان‌تر انجام شده است، جدی‌تر به نظر می‌رسد. شاید دلیلش این باشد که در افراد سالمند، اختلال شنوایی ناشی از افزایش سن می‌تواند ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی را پنهان کند». این محقق تاکید می‌کند که مطالعه اپیدمیولوژیک درباره ارتباط بین دیابت و اختلال شنوایی، نسبتا جدید است. به نظر او، طراحی مطالعات طولی در حال حاضر ضروری است تا بتواند تشخیص دهد که کدام بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به اختلال شنوایی زودرس قرار می‌گیرند، و این‌که آیا پیشرفت اختلال شنوایی براساس وضعیت دیابت متفاوت است یا خیر.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *