مشکلات ناشی از زایمان زودرس

مشکلات ناشی از زایمان زودرس

زایمان زودرس مخاطرات زیادی برای جنین دربردارد و می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی جنین پس از تولد ایجاد کند برای مقابله با این امر مادران باردار باید برخی مراقبت های ضروری را از یاد نبرند و در پیش بگیرند در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مادران باردار، هرکاری انجام می‌دهند تا کودکشان سالم به دنیا بیاید. از خوردن داروهای مکمل گرفته تا تهیه لوازم مورد نیاز به هنگام زایمان. اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک زن باردار باید انجام دهد، مراقبت از خود و نگه‌داری جنین تا روز موعود است. یک نوزاد کامل، باید ۴۰ هفته در رحم مادر رشد کند، نوزادانی که پیش از ۳۷ هفتگی، متولد می‌شوند مرحله رشدی مهمی را از دست می‌دهند.

جنین از همان آغازین لحظات شکل‌گیری، شروع به رشد می‌کند و در هر هفته، بخشی از اجزای بدنش تشکیل می‌شود. کودکانی که هفته‌های آخر رحم مادر را از دست می‌دهند، از ریه، قدرت شنوایی و کبد کاملی برخوردار نیستند و دچار مشکلاتی در تنفس، مکیدن، بلعیدن و عارضه رفلاکس معده می‌شوند.معمولا زایمان زودرس، قابل پیش‌بینی نیست اما در بعضی مواقع، به دلیل شرایط خاصی که برای مادر یا کودک پیش می‌آید، پزشک دستور به زایمان پیش از موعد می‌دهد.

زایمان زودرس ممکن است برای هر زن بارداری رخ بدهد اما زنانی که سابقه زایمان پیش از موعد داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در بیشتر موارد، پزشکان مطمئن نیستند که علت اصلی این اتفاق چیست، اما آنچه مشخص است، تأثیر برخی شرایط بر بروز این مشکل است. شرایطی که مادران را در معرض زایمان زودرس قرار می‌دهد عبارت است از:

–        سابقه زایمان زودرس

–        بارداری دوقلو یا چندقلو

–        وجود عارضه‌ای در رحم یا دهانه رحم

–        نژاد آفریقایی-آمریکایی داشتن

–        فشار خون بالا، استرس، دیابت و چاقی

–        فاصله کمتر از ۱۸ ماه بین دو بارداری

–        عفونت مثانه، مجاری ادرار، واژن یا بیماری‌های قابل انتقال جنسی

–        مصرف سیگار یا مواد مخدر

اگر می‌خواهید دچار زایمان زودرس نشوید، از پیش، تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید تا فاکتورهای خطر، بر روی شما بررسی شود. گرچه در آخر، هیچ تضمینی وجود ندارد که دچار زایمان پیش از موعد نشوید، اما رعایت رژیم غذایی مناسب تأثیر فراوانی در جلوگیری از بروز این مشکل دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.