مصارف درمانی بارهنگ

مصارف درمانی بارهنگ

از ویژگی های گیاه بارهنگ چه میزان اطلاع دارید؟ این گیاه چه کاربردهای درمانی دارد و در چه زمینه هایی استفاده می شود؟ غالبا از این گیاه برای رفع گلودرد، التهاب و درماتیت، رفع سرفه و مشکلات تنفسی و پوستی استفاده می شود، در ادامه این بخش با روش تهیه دمنوش از این گیاه آشنا شوید.

بارهنگ گیاهی است چندساله، علفی و به ارتفاع تا ۷۰ سانتی‌متر.

۲- مخلوطی از دانه آسیاب‌شده بارهنگ و روغن، به صورت موضعی برای رفع التهاب مفید است.

۳- همچنین مخلوط جوشانده آن با عسل، گلودرد را بهبود می‌بخشد.

۴- کاربرد دانه و کلوئید تصفیه‌شده بارهنگ، در محصولات مسهل تجاری و عرضه شده به صورت فله‌ای، رایج است.

۵- برگ بارهنگ در درمان تورم نزله‌های قسمت فوقانی تنفسی (به علت داشتن تانن و موسیلاژ) مؤثر است. تمام اشکال خیسانده،عصاره مایع، شربت، آب برگ تازه و پاستیل‌های تهیه شده از بارهنگ، در بازار وجود دارد.

۶- عصاره آبی در حالت سرد، و عصاره مایع آن، همچنین آب برگ بارهنگ، موجب توقف رشد باکتری‌ها و حتی باکتری‌کش است؛ در حالیکه دم‌کرده و جوشانده برگ، فاقد اثر است، زیرا در اثر گرما دی‌گلوکوزید آن شکسته شده و از عمل فعال شدن اجسام بعدی،جلوگیری می‌شود.

۷- دانه بارهنگ در درمان یبوست (خاصیت اصلی) و به عنوان داروی ضدالتهاب دستگاه گوارش مصرف می‌شود.

۸- دو تا چهار گرم برگ خرد یا پودرشده را در یک لیوان آب بجوشانید؛ سپس حرارت را خاموش کرده، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. پس از این مدت، دم کرده را صاف کرده و میل کنید.

۹- برگ و دانه در حد مصرف دارویی، دارای عارضه نیستند.

۱۰- در هنگام مصرف بارهنگ، باید مقدار زیادی مایعات نوشید تا موسیلاژ روی سطح دانه‌ها، به خوبی جذب آب شدهو متورم شود و در معده و روده متراکم نشود.

۱۱- مصرف بارهنگ در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود؛ چون روغن دانه که شباهتی به روغن خردل دارد، باعث تحریک رحم شده و با حالت مسهلی که ایجاد می‌کند،ممکن است مشکل‌ساز شود.

۱۲- روغن دانه، ممکن است باعث حساسیت، التهاب و درماتیت در بعضی افراد حساس گردد.

۱۳- در طب استرالیا از برگ بارهنگ به صورت چای یا شربت به عنوان ضدسرفه و مشکلات تنفسی و پوستی، از جمله نیش حشرات و عفونت استفاده می‌کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.