مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

رابطه قرص های ضد افسردگی و اختلالات مادرزادی

در مطلب زیر مورد تحقیق بر روی مادران بارداری بوده است که در مدت دوران بارداریشان از داروهای ضد افسردگی استفاده می کرده اند این داروها باعث اختلالات مادرزادی در وجود جنین شده است.

یکی از محققان با انتشار نتایج تحقیقاتش در مجله BMJ درباره احتمال وجود رابطه بین مصرف داروهای ضدافسردگی در اوایل دوران بارداری و افزایش اختلال‌های مادرزادی نوزادان، گزارشی ارائه کرد. در این تحقیق اطلاعات مربوط به ۱۸ هزار نفر از مادرانی که نوزادشان اختلال مادرزادی داشته و ۱۰ هزار نفر از مادرانی که این نوزادشان این مشکل را نداشته،

تحلیل و بررسی شده است. این نوزادان در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ به دنیا آمده‌اند. در این تحقیق، تمرکز بر روی مصرف داروهای ضدافسردگی در ۳ ماهه اول بارداری بوده است که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی جنین بگذارد. این محققان هیچ رابطه‌ای بین مصرف سرتالین و اختلال مادرزادی پیدا نکردند، اما نتایج به دست آمده نشان داد که مصرف پاکسیل و پروزاک در دوران بارداری، تا حدودی برای نوزاد اختلال مادرزادی ایجاد کرده است.

در حالی که احتمال اختلال مادرزادی قلبی در بین ۱۰ هزار زایمان، ۱۰ نفر است، اما دربین مادرانی که پاکسیل مصرف کرده‌اند، این مقدار به ۲۴ نوزاد در ۱۰ هزار نفر می‌رسد. البته آنان می‌گویند این مسلم نیست که داروهای ضدافسردگی مستقیما بر اختلال‌های مادرزادی تاثیر می‌گذارند، چون خود افسردگی هم می‌تواند باعث این اختلالات مادرزادی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *