مصرف موز و ضرر آن برای افراد مبتلا به دیابت

مصرف موز و ضرر آن برای افراد مبتلا به دیابت

مصرف موز برای افراد مبتلا به دیابت ضرر دارد؟ داشتن دیابت به این معنی است که بدن شما نمیتواند انسولین تولید کند یا نمی تواند انسولینی تولید کند که کارآمد باشد. این بر نحوه عملکرد قند در بدن شما تاثیر می گذارد. به این ترتیب، مهم است که چه چیزی می خورید و چگونه می توانید میزان قند خون خود را بیشتر کنترل کنید.

مصرف موز در مبتلایان به دیابت

متوسط موز حاوی حدود ۲۷ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات است که بیش از نیمی از این کربوهیدرات ها از قندها تشکیل شده است. موز بزرگتر، محتوای قند بالاتری دارد.

 

ارزش غذایی موز

  • ویتامین B-6
  • ویتامین سی
  • منگنز
  • پتاسیم

آنها همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند.

مصرف موز و ضرر آن برای افراد مبتلا به دیابت

 

اگر دیابت دارید، مزایای خوردن موز چیست؟

اگر چه تحقیقات محدود است، تصور می شود که خوردن موز ممکن است منافع قابل توجهی را برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد. مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که نشاسته در موزهای کوچک ممکن است سطح قند خون و همچنین پاسخ انسولین را بهبود بخشد.

موز حاوی B-6 است که می تواند به کاهش استرس و تنظیم متابولیسم کمک کند. هر دو این نقش مهمی در مدیریت دیابت دارند. به طور کلی، با توجه به محتوای فیبر نسبتا بالا، موز می تواند به هضم غذا کمک کند. موز همچنین حاوی پتاسیم است که کمک می کند تا فشار خون را ثابت نگه دارید و آن را کنترل کنید. پتاسیم همچنین به سلامت کلی سیستم قلبی عروقی کمک می کند.

خطرات و هشدارها

شاخص گلیسمی (GI) تاثیری را که یک غذای خاص بر میزان قند خون شما دارد، نشان می دهد. وقتی GI یک ماده ی غذایی بالا تر از ۵۵ باشد، متوسط ​​و بالا در نظر گرفته می شود. غذاها در این سطوح باید در حد اعتدال مصرف شوند. غذاهای که دارای GI پایین تر از ۵۰  و کمتر است قابل قبول در نظر گرفته می شوند.

اگر چه عدد GI نمی تواند یک عامل بازدارنده مطلوب برای آنچه که شما باید بخورید یا نباید مصرف کنید، نیست اما یک ابزار مفید برای درک چگونگی تاثیر مواد غذایی بر قند خون است. موزهای سبزرنگ دارای GI حدود ۴۲ است. موزهای رسیده با لکه های قهوه ای رنگ دارای GI حدود ۴۸ تا ۵۱ هستند. به عنوان یک قاعده، میوه هایی که دارای لکه های قهوه ای هستند دارای GI بالاتری هستند. نیمی از موز، تقریبا ۱۵ گرم قند دارد و می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.

مصرف موز و ضرر آن برای افراد مبتلا به دیابت

نحوه اضافه کردن موز به رژیم غذایی شما

این نکات را برای اضافه کردن موز به رژیم خود دنبال کنید:

همیشه موز رسیده اما نه بیش از حد له شده را انتخاب کنید. یک موز، با حاله ای از رنگ سبز، بر روی پوست زرد ایده آل است.

موز، به عنوان یک صبحانه ی مفید در نظر گرفته می شود.

هنگام استفاده از پخت و پز، میتوانید از سبزیجات سبز استفاده کنید. در صورتی که نمیتوانید از موز، استفاده کنید، می توانید سبزیجات سبز را به عنوان منبع تامین پتاسیم در رژیم غذاییتان انتخاب کنید.

اگر قصد دارید موز را به عنوان دسر بخورید، می توانید با خوردن یک شام که کربوهیدرات کمی دارد، جبران کنید تا قندتان بالا نرود.

برای یک دسر خوشمزه برای افراد دیابتی، می توانید یک دارچین را روی یک موز، بپاشید. دارچین حاوی آنتی اکسیدان ها است و همچنین برای کمک به تنظیم پاسخ انسولین و کاهش سطح قند خون مفید می باشد.

نکته ی پایانی

در صورت داشتن دیابت، هیچ توصیه ای برای خوردن موز، وجود ندارد، اما موز، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. موز، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم است. آنها همچنین حاوی فیبر هستند که می توانند هضم مناسب را حفظ کنند، در صورتی که آب کافی مصرف کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، می توانید یک موز، کوچک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته باید مراقب وعده ی غذایی که پس از آن می خورید، باشید که کربوهیدرات کمی داشته باشد.

پست اختصاصی روزنه آنلاین – کپی برداری با نام منبع بلا مانع است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *