مصرف پروتئین و آسیب به سلامت کلیه ها

 

مصرف پروتئین و آسیب به سلامت کلیه ها

بهتر است به اطلاعاتتان در مورد مصرف گوشت قرمز بیفزایید مبتلایان به  بیماری کلیه از خوردن گوشت قرمز باید پرهیز کنند تا مانع شدت یافتن این بیماری در بدنشان شوند. سلامت کلیه‌ها در گرو تغذیه صحیح این افراد است. مصرف پروتئین زیاد باعث آسیبرساندن به عملکرد کلیه ها می شود.

محققان در یکی از مطالعات اخیر، تاثیر طولانی‌مدت مصرف گوشت قرمز را بر روی سلامت کلیه‌ها مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های آنان، توصیه‌های فعلی درباره احتیاط در مصرف گوشت قرمز و حفظ سلامت کلیه، این عضو حیاتی بدن، را تصدیق کرد. تعداد افرادی که به بیماری مزمن کلیوی (CKD) مبتلا می‌شوند،‌ در حال افزایش است. امروزه در سرتاسر جهان، حدود ۵۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند. بسیاری از بیماران مبتلا به CKD در شرایط ابتلا به مرحله انتهایی بیماری کلیه (ESRD) قرار دارند.

این وضعیت خطرناک قطعا به دیالیز کلیه یا پیوند آن نیاز دارد. در حال حاضر، کاهش مصرف پروتئین برای کم کردن سرعت پیشرفت ESRD، به بیماران مبتلا به CKD توصیه می‌شود. با این‌حال، نقش منابع پروتئینی مختلف در ابتلا به ESRD هنوز به‌خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. محققان در این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از ۶۳ هزار نفر از بزرگ‌سالان را بررسی کردند که در گروه سنی ۴۵ تا ۷۴ سال قرار داشتند. آنان در ادامه،‌ این اطلاعات را با سوابق بیماران مبتلا به ESRD مقایسه کردند تا نقش منابع پروتئینی مختلف را بر روی سلامت کلیه‌ها مورد ارزیابی قرار دهند.

وضعیت هر کدام از این بیماران به‌طور متوسط حدود ۱۵.۵ سال پیگیری شد و در طول این مدت، ۹۵۱ مورد ابتلا به ESRD به ثبت رسید. نتایج نهایی به محققان نشان داد که مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به ESRD مرتبط است،‌ اما به دوز مصرفی بستگی دارد. این افزایش خطر در افرادی که بیشترین مقدار گوشت قرمز را مصرف کرده بودند،۴۰ درصد بیشتر از کسانی بود که ‌کمترین مصرف گوشت قرمز را داشتند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.