مضرات آلودگی هوا بر جسم افراد

مضرات آلودگی هوا بر جسم افراد

 

مضرات آلودگی هوا بر جسم افراد
آلودگی هوا به انتشار آلاینده ها در هوا منجر می شود که می تواند به سلامت انسان و کل سیاره آسیب وارد کند. بیشتر آن از تولید و مصرف انرژی حاصل می شود، زیرا سوخت های فسیلی هنگام سوختن مواد شیمیایی و گازها را به هوا منتقل می کنند. حتی بدتر این که آلودگی هوا به تغییر آب و هوا کمک نمی کند، بلکه به دلیل آلودگی هوا، دی اکسید کربن و متان افزایش یافته و دمای زمین را افزایش می دهند.
حتی افراد سالم می توانند اثرات سلامتی ناشی از هوای آلوده مانند تحریک تنفسی یا مشکلات تنفسی در فعالیت های ورزشی یا فعالیت های فضای باز را تجربه کنند. اثرات نامطلوب بستگی به وضعیت سلامت فعلی شما، نوع آلاینده، غلظت و طول مواجهه شما با هوای آلوده دارد، اما از آنجا که آلودگی هوا به افزایش بار سمی بدن کمک می کند، شکی نیست که آن تأثیر منفی بر سلامت افراد دارد.
آلاینده های سمی هوا به طور عمده از طریق تنفس وارد بدن می شوند، هرچند آنها می توانند از طریق پوست جذب شوند. هنگامی که یک آلاینده به بدن وارد می شود، می تواند در مواردی مانند آزبست باقی بماند و از طریق ریه ها مانند اکسیژن که نفس می کشیم یا از سیستم گوارش یا پوست به داخل منتقل شود. هنگامی که در جریان خون قرار می گیرد، به تمام قسمت های بدن منتقل می شود و همانطور که در اطراف بدن حرکت می کند، هر یک از این آلودگی ها می تواند، به ویژه در هنگام عبور از کبد، تغییرات شیمیایی را رخ دهد که باعث می شود آنها کمتر یا بیشتر سمی باشند.
آلودگی های سمی هوا می توانند با دخالت در عملکرد طبیعی بدن باعث مشکلات سلامتی شوند. اغلب آنها به واکنش های شیمیایی در سلول های فردی منجر می شوند که سازه ای از زندگی است. این تغییرات می تواند سلول ها را از بین ببرد و یا عملکرد سلولی را مختل کند. این ممکن است به اندام های آسیب دیده، سرطان یا نقایص مادرزادی در یک کودک منجر شود.
ذرات کوچکتر هوا در آلودگی مانند دود، ذرات کوچک مواد شیمیایی، خاک، دود، گرد و غبار یا آلرژن ها، به شکل گاز یا جامدات که در هوا حمل می شوند، بسیار خطرناک هستند زیرا می توانند به ریه نفوذ کنند و موجب بدتر شدن برونشیت شوند که در نهایت منجر به حملات قلبی و حتی مرگ زودرس می شوند. تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان داد که آلودگی باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود. مطالعه ای در ایتالیا نشان داد افراد و به ویژه مردانی که بیش از ۶۵ سال دارند، به خصوص هنگامی که در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، دارای حساسیت آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی و یا سندرم های حاد کرونری بیشتری هستند.
آلودگی هوا می تواند اثرات فوری داشته باشد، از جمله:
بیماری قلبی عروقی و تنفسی شدید
اضافه شدن فشار به قلب و ریه ها که نیاز به این اعضای بدن برای کار با اکسیژن سخت تر می شود
سلول های آسیب دیده در سیستم تنفسی
همچنین می تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد، مانند:
پیری سریع ریه
از دست دادن ظرفیت ریه و عملکرد ضعیف
بیماری هایی مانند سرطان، برونشیت، آسم و آمفیزم
طول عمر کوتاهتر
بسیاری از دیگر اثرات ممکن است بسته به آلودگی خاص نیز وجود دارد، از جمله:
توسعه بیماری مزمن تنفسی در کودکان
برونشیت مزمن یا بیماری مزمن انسدادی ریه
ضربان قلب نامنظم
حملات قلبی غیرطبیعی
حساسیت بیشتر به عفونت های تنفسی
سوزش چشم، بینی و گلو
سرفه
تنگی قفسه سینه
تنگی نفس
خستگی
درد قفسه سینه
گلو خشک
سردرد
حالت تهوع
کاهش مقاومت در برابر عفونت
افزایش خستگی
عملکرد ورزشی ضعیف
برخی از آلاینده های خطرناک هوا حتی می توانند مرگ آور باشند و یا افراد را در معرض خطر های شدید سلامتی قرار دهند که تحت قوانین قانونی مانند جیوه، سرب، دی اکسین و بنزن تنظیم می شوند. این آلاینده ها اغلب هنگام احیاء گاز یا ذغال سنگ، سوزاندن یا در بنزین انتشار می یابند. والکه می گوید بنزن، به عنوان مثال، به عنوان یک عامل سرطان زا توسط EPA طبقه بندی می شود و در کوتاه مدت می تواند منجر به التهاب چشم، پوست و ریه و اختلالات خونی در طولانی مدت شود. در حالی که همه چیز در مورد آلودگی هوا اگر چه ترسناک است، ولی راه هایی برای محافظت از هوای آلوده وجود دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.