معرفی منابع مهم برای دریافت اسید چرب امگا 3

معرفی منابع مهم برای دریافت اسید چرب امگا 3

اسید چرب امگا ۳ را می توانید با مصرف حبوباتی مانند لوبیا قرمز و انواع کدوها به دست آورید . بدن ما برای تقویت فعالیت های مغزی نیاز زیادی به امگا ۳ پیدا میکند. برخی تصور میکنند تنها منبع دریافت اسیدهای چرب  امگا ۳ ماهی ها هستند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مصرف امگا ۳ توصیه می‌شود این است که این اسیدهای چرب ضروری، نقش حیاتی خاصی در بدن ما ایفا می‌کنند؛ از کمک به کنترل لخته شدن خون تا ساختن سلول‌های مغزی. ضمن این‌که مزایای خیلی مهمی دارند؛ مثلا از قلب در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند، یا از ابتلا به بعضی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند و احتمال از دست دادن حافظه به‌خاطر افزایش سن را کم‌تر می‌کنند.

امگا ۳ علاوه بر ماهی،‌ در خوراکی‌های دیگری هم وجود دارد، که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.لوبیاها یکی از منابع غذایی خاصی به شمار می‌روند که علاوه بر داشتن پروتئین گیاهی زیاد، سرشار از امگا ۳ هم هستند. مثلا ۲۲۶ گرم پنیر توفو که از سویا درست شده باشد، حدود ۱.۲ گرم امگا ۳ دارد و یک فنجان لوبیا قرمز حاوی حدود ۱ گرم امگا ۳ است که معادل نصف نیاز روزانه بدن به این اسیدهای چرب محسوب می‌شود.

نکته دیگری که درباره لوبیاها وجود دارد،‌ این است که در مقایسه با ماهی‌ها،‌ قمیت کم‌تری دارند و به همین خاطر تهیه و فراهم کردن آن‌ها از نظر اقتصادی راحت‌تر است.کدوها،‌ منبع غذایی دیگری هستند که جزء مهم‌ترین منابع بتاکاروتن به حساب می‌آیند. اما جالب است بدانید که این کدوها،‌ امگا ۳ زیادی هم دارند و در واقع در هر فنجان کدو، ۵۰ میلی‌گرم امگا ۳ وجود دارد.

امگا ۳ به عنوان عنصر مهمی برای سلامتی شناخته شده است، در این شکی نیست. ولی باید حواستان به تأثیرات مُد شدن یک پدیده در جامعه و قدرت “جریان سازی رسانه ای” دربارۀ امگا ۳ هم باشد…
اولین و مهم ترین تأثیری که امگا ۳ به آن معروف شده، نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. همان طور که می‌دانیم مردمی که مقدار زیادی ماهی مصرف می‌کنند (مثلاً اسکیموها و ژاپنی ها)  کمتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می‌شوند. قطعاً امگا ۳ یکی از دلایل این وضعیت خواهد بود، ولی تنها دلیلش نیست …

مصرف امگا ۳، به میزان کافی برای کسانی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می‌برند و یا مبتلایان به کلسترول خون بالا، توصیه می‌شود. در عین حال به این افراد توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع شان را کم کنند. امگا ۳ تأثیر ضد فشار خون هم دارد. البته این به این معنا نیست که مکمل های غذایی سرشار از امگا ۳ می‌توانند جای داروهایی را که برای این بیماری ها توسط پزشک تجویز شده اند، بگیرند !
امگا ۳ بر روی فعالیت های مغزی نیز اثر مثبت دارد. در واقع مغز حاوی میزان زیادی لیپید است. بنا بر گفتۀ پزشکان، امگا ۳ آثار مثبتی در مقابله با افسردگی نیز خواهد داشت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *