مقابله با خشم و پرخاشگری در خانواده ها

مقابله با خشم و پرخاشگری در خانواده ها

متاسفانه امروزه خشم و پرخاشگری در همه سنین دیده می شود، این رفتار ناشی از عوامل مختلفی در زندگی های روزمره ایجاد می شود، خشم و پرخاشگری با آلوده بودن هوا، گرما ، بی پولی و اعتیاد افزایش خواهند یافت، انواع حوادث و درگیری ها و اتفاقات ناگوار به خاطر پرخاشگری رخ میدهد.

پرخاشگری علت‌های مختلفی دارد ولی بیشتر ناشی از ذهن فرد است. علت پرخاشگری می‌‌تواند اجتماعی، فردی و بین فردی باشد. علت‌های فردی معمولا ناکامی‌ها و ناامیدی‌هاست. ناکامی به این معنا که فرد دیگر نمی‌تواند به امیال و اهداف خود دست یابد. گاهی هم علت جسمی دارد و فرد به دلیل خستگی‌, کم خوابی, آب و هوای ناملایم مانند گرمای زیاد و آلودگی هوا و …دچار خشم و پرخاشگری می‌‌شود. استرس‌های زیاد کاری و زندگی، کم پولی و … باعث تحریک‌پذیری فرد می‌‌شود. احساس اینکه به او ظلم شده یا درک نمی‌شود نیز از نظر اجتماعی خودش را به صورت پرخاشگری نشان می‌‌دهد. پرخاشگری به صورت کلامی و غیر کلامی است. کلامی به صورت فحش دادن و غیرکلامی به صورت ضربه زدن به دیگران و درگیری‌های فیزیکی است.

البته در کنار همه این موارد بعضی از اختلالات شخصیتی که موجب پرخاشگری می‌‌شوند را هم نباید از نظر دور داشت. اختلال شخصیت ضد اجتماعی و خودبزرگ‌بینی از اختلالاتی هستند که با پرخاشگری همراهند. مصرف مواد مخدر و الکل هم عوامل مهمی هستند که زمینه‌ساز پرخاشگری‌اند و متاسفانه آمار در جامعه ما رو به افزایش است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.