مقابله با رتینوپاتی دیابتی با مصرف ماهی

مقابله با رتینوپاتی دیابتی با مصرف ماهی

بیماران دیابتی در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی قرار دارند و ممکن است دچار اختلالات بینایی شوند برای پیشگیری از این امر می توانند از ماهی استفاده کنند همچنین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای نیز به این بیماران کمک زیادی میکند.

محققان اسپانیایی اعلام کردند که خوردن دو وعده ماهی در هفته می‌تواند برای کاهش خطر نابینایی در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی کافی باشد. رتینوپاتی دیابتی، یکی از عوارض خطرناک بیماری دیابت نوع ۲ است که به‌دلیل افت جریان خون در شبکیه چشم بیمار به وجود می‌آید. به‌گفته الکس سالاویلا، مسئول این مطالعه،رتینوپاتی دیابتی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین علت‌های نابینایی ناشی از دیابت شناخته می‌شود. اعضای این تیم تحقیقاتی در مرحله اول بر روی بیمارانی تمرکز کردند که بخش اصلی رژیم غذایی‌شان از مواد غذایی کم‌چرب یا گیاهی تشکیل می‌شد. نتایج این مرحله به محققان نشان داد که خوردن حداقل دو وعده از ماهی‌های چرب در هفته با کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی همراه است.

محققان در مرحله بعدی، تعدادی از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را به سه گروه تغذیه‌ای متفاوت تقسیم کردند: رژیم غذایی کم‌چرب برای گروه اول؛ رژیم مدیترانه‌ای (گیاهی و بدون گوشت قرمز) همراه با روغن زیتون فرابکر برای گروه سوم؛ و رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با استفاده روزانه از ۳۰ گرم مواد غذایی غنی از امگا-۳ مثل گردو، فندق و بادام. نتایج مرحله دوم به محققان نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی در گروه دوم کمتر است.

این محققان در ادامه از حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از مردان و زنان ۵۵ تا ۸۰ ساله درخواست کردند تا به سوالاتی درباره مصرف هشت نوع از مواد غذایی دریایی قبل از شروع رژیم غذایی جدید پاسخ بدهند. نتایج نهایی نشان دادند که احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی در میان کسانی به‌طور منظم ۵۰۰ میلی‌گرم امگا-۳ در روز دریافت می‌کنند (برابر با دو وعده از ماهی‌های چرب در هفته)، ۴۸ درصد کمتر از دیگران است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.