مقابله با شکل گیری استرچ مارک ها

مقابله با شکل گیری استرچ مارک ها

استرچ‌مارک‌ها درمان قطعی ندارند اما می توانیم با برخی روش های درمانی خانگی آنها را کاهش دهیم و کمرنگ کنیم اکثر نوجوانان در دوران بلوغ با این عارضه مواجه خواهند شد برای پیش گیری از شکل گیری استرچ مارک ها راهنمایی های ویژه ای داریم با ما همراه شوید.

استرچ‌مارک‌ها معمولا بعد از بارداری بر روی شکم زنان به وجود می‌آیند، چون رشد جنین باعث انبساط پوست در این قسمت از بدن می‌شود. با این‌حال، این امکان وجود دارد که استرچ‌مارک‌ها بر روی قسمت‌های مختلف بدن شکل بگیرند، مثل ران‌ها، پشت زانوها، نزدیک زیربغل و حتی پهلوها. افزایش وزن ناگهانی می‌تواند باعث شکل‌گیری استرچ‌مارک‌ها بر روی باسن،ران‌ها و پشت زانوها شود. حتی اگر کاهش وزن را تجربه کنید، باز هم با استرچ‌مارک‌ها مواجه خواهید شد. البته استرچ‌مارک‌ها به‌مرور زمان محو می‌شوند و کمتر در معرض دید قرار می‌گیرند. کسانی که از وزنه زدن برای تقویت تناسب اندام استفاده می‌کنند، ممکن است با استرچ‌مارک‌ها بر روی بازوها و ساق پاها مواجه شوند،چون رشد توده عضلانی سریعا باعث انبساط پوست می‌گردد. رشد خیلی سریع در دوران بلوغ می‌تواند باعث انبساط خیلی شدید و سریع پوست شود که درنهایت به شکل‌گیری استرچ‌مارک‌ها بر روی پاها و حتی پهلوها منجر می‌شود. هم پسران و هم دختران ممکن است در دوران بلوغ با این نوع استرچ‌مارک‌ها مواجه شوند.

متاسفانه، هیچ راهی برای کاهش سرعت بلوغ یا رشد بدنی وجود ندارد و نمی‌توان با این استرچ‌مارک‌های دائمی مقابله کرد. البته می‌توان با استفاده از کرم‌های خاص، تا حدودی استرچ‌مارک‌ها را محود کرد و جلوه ظاهری آن‌ها را کاهش داد. برخی مشکلات پزشکی مثل سندرم کوشینگ، سندرم مارفان، سندرم اهلرز-دانلوس و سایر اختلالات ژنتیکی می‌توانندبه شکل‌گیری استرچ‌مارک‌ها منجر شوند. وقتی که غدد آدرنال افراد تحت تاثیر این مشکلات قرار بگیرد، ممکن است استرچ‌مارک‌ها در سراسر بدن، از جمله پاها، گسترش پیدا کنند. البته استعمال بعضی از کرم‌ها مثل کورتیکواستروئیدها و لوسیون‌ها بر روی پاها، می‌تواند باعث به وجود آمدن استرچ‌مارک‌ها شود. استفاده از استروئیدهای خوراکی نیز می‌تواند باعث چنین مشکلی شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *