مقابله با مالاریا با کمک داروی ویاگرا

مقابله با مالاریا با کمک داروی ویاگرا

به دنبال پیداکردن روش درمانی برای بیماری مالاریا محققین روی تاثیرات داروی ویاگرا بر این بیماری به نتایج جالبی دست یافتند. ترکیبات داروی ویاگرا می تواند توانایی سلول های خونی را در برابر انگل مالاریاافزایش دهد و مانع پیشروی بیماری مالاریا در بدن مبتلایان شود.

محققان می‌گویند ترکیبات موجود در قرص ویاگرا می‌تواند چرخه رشد انگل مالاریا را در بدن متوقف کند. ویاگرا داروی آبی معروفی است که به مردان با مشکل نعوظ تجویز می‌شود اما طبق مقاله‌ای که ۸ می در مجله plos Pathogens منتشر شده است مولکول‌های موجود در ویاگرا می‌توانند چرخه رشد انگل مسبب بیماری مالاریا را متوقف کنند. مالاریا از طریق پشه آنافل منتقل می‌شود و سالانه هزاران نفر را در سراسر دنیا به کام مرگ می‌کشاند.

درمان‌های موجود تا ۴۷ درصد می‌تواند از مرگ بیماران پیشگیری کنند اما بررسی‌های اخیر پژوهشگران مرکز انسرم، CNRS، انستیتو پاستور، انستیتو کوشین و مرکز بهداشت بومی در لندن نشان داده درمانی برای ریشه‌کن کردن کامل این بیماری وجود دارد. انگل‌ مالاریا بعد از آنکه به بدن وارد می‌شود طی ۱۰ روز خود را به مغز استخوان می‌رساند و بعد به سمت کبد مهاجرت می‌کند و در آنجا تکثیر می‌شود. برای رشد بیشتر، انگل مالاریا می‌تواند تغییر شکل دهد.

با تغییر شکل، انگل از مغز استخوان خارج و توسط طحال دفع می‌شود. وظیفه طحال خارج کردن گلبول‌های قرمز و آنورمال و تصفیه خون است. انگل از این طریق وارد طحال می‌شود و با آلوده کردن گلبول‌های سفید خون مانع از حمله سیستم ایمنی به انگل‌های مالاریا می‌شود. محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند برخی مولکول‌ها از تغییر شکل انگل و گلبول‌های قرمز آلوده پیشگیری کرده و اجازه ورود انگل به طحال را نمی‌دهند. مشکل اینجا بود که این مولکول‌ها در برابر آنزیم‌های فسفودیستراز بسیار ناتوان بودند.

محققان متوجه شدند نوعی ترکیب به نام سیلدنافیل سیترات که در داروی ویاگرا موجود است می‌تواند سبب مقاومت بیشتر گلبول‌های قرمز در برابر انگل مالاریا شده و جلوی تغییر شکل آن را بگیرد و به این ترتیب انگل از طریق طحال دفع شود و در بدن باقی نماند. محققان می‌گویند این کشف قدم بزرگ در درمان مالاریاست. این بیماری عفونی سالانه ۲۰۰ میلیون نفر را آلوده می‌کند و در سال ۲۰۱۳ مسئول مرگ ۵۸۴ هزار نفر بوده که اکثر آنها کودکان زیر ۵ سال آفریقایی‌اند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.