منابع مفید برای اسیدهای چرب امگا۳

منابع مفید برای اسیدهای چرب امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ به کنترل چربی خون کمک زیادی میکنند و می توانند مانع بروز مشکلات قلبی و عروقی در بدنمان شوند مردم کشورهایی که ماهی بیشتری مصرف میکنند کمتر در معرض بیماری های قلبی قرار میگیرند ماهی سرشار ا امگا۳ است سعی کنید بیشتر از منابع اسیدهای چرب غیراشباع استفاده کنید.

مصرف برخی مواد غذایی وقتی مبتلا به کلسترول هستید ممنوع است اما آیا می دانستید برخی مواد غذایی می‌توانند تری گلیسیریدها را کاهش دهند؟امگا۳ به سه گروه (l’ALA، l’EPA et le DHA) تقسیم می‌شوند و متعلق به خانواده اسیدهای چرب چند ذنجیره غیر اشباع است. ALA در سبزیجاتی مثل جوانه گندم و روغن کانولا و گردو و سویا یافت می‌شود.محصولات لبنی حاوی EPA و ماهی‌های چرب حاویDHA هستند. اسیدهای چرب امگا۳ مستقیما روی کلسترول اثر نمی‌گذارند اما می‌توانند جلوی عوارض ناشی از آن را بگیرند. امگا۳ می‌تواند میزان تری گلیسیرد خون را پایین بیاورد و از التهاب پلاک‌های آترواسکلروتیک و ضربان نامنظم قلب پیشگیری ‌کند. به دلیل مصرف امگا۳ است که اسکیموها و ژاپنی‌های ماهیگیر ۱۰ برابر کمتر از مردم کشورهای غربی به بیماریهای عروقی مبتلا می‌شوند.

متخصصان به افرادی که مبتلا به کلسترول بالا هستند توصیه نمی‌کنند میزان چربی مصرفی‌شان را کم کنند بلکه توصیه می‌کنند چربی‌های خوب را جایگزین چربی‌های بد کنند مثلا به جای کره از روغن کولزا استفاده کنند. بدن ما روزانه به ۱.۶ تا ۲ گرم امگا۳ نیاز دارد در حالی که ما به زحمت نیمی از این مقدار را دریافت می‌کنیم.

شیر سویا و تخم مرغ و ماهی حاوی امگا۳ است و بررسی‌ها نشان داده زنانی که هفته‌ای یک بار ماهی مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که ماهی یک بار ماهی می‌خورند میزان ابتلا به ناراحتیهای عروقی در آنها ۲۴ درصد کاهش می‌یابد. در افرادی که یکبار سکته قلبی داشته‌اند مصرف دو بار ماهی در هفته احتمال عود مجدد سکته را تا ۷۳ درصد کاهش می‌دهد.

غیر از امگا۳ امگا۶ نیز می‌تواند کلسترول را کاهش دهد اما معمولا توصیه زیادی به دریافت آن نمی‌شود زیرا بر خلاف امگا۳ که التهاب را کاهش می‌دهد، امگا۶ زمینه ساز چاقی و التهاب است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام و مشروح آن در مجله British Medical Journal منتشر شد کاهش مصرف روغن‌های اشباع و افزایش میزان اسیدهای چرب غیر اشباع امگا۶ که در روغن آفتاب گردان یا سویا موجود است، می‌تواند به جای کاهش احتمال ابتلا به ناراحتیهای قلبی عروقی احتمال ابتلا به این بیماریها را افزایش دهد. متخصصان می‌گویند در مقابل هر ۴ واحد امگا۶ باید یک واحد امگا۳ مصرف کنیم اما طی ۴۰ سال گذشته میزان مصرف امگا ۳ به شدت کاهش یافته و امروزه به یک واحد در مقابل ۱۵ واحد امگا ۶ رسیده است. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف مکمل‌های حاوی امگا۶ پرهیز کنید و در مقابل امگا۳ مصرف کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.