مواد افزودنی مضر را بشناسید

مواد افزودنی مضر را بشناسید

 

مواد افزودنی در انواع نوشیدنی های اماده و آبمیوه ها ی صنعتی و  فرآورده های گوشتی یافت می شود این مواد افزودنی باعث بروز مشکلات گوارشی و ایجاد اختلالات سیستم عصبی در مبتلایان خواهند شد اگر می خواهید به این عارضه ها دچار نشوید به راهنمایی های متخصصین تغذیه در ادامه این بخش دقت کنید.

سولفیت‌ها نوعی نگهدارنده و چاشنی طعم‌دهنده هستند که به‌طور طبیعی در ماءالشعیرها وجود دارند، و به نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها، میوه‌های خشک، انواع ادویه‌ها و محصولات تهیه‌شده از سیب‌زمینی،‌ اضافه می‌شوند. FDA تخمین می‌زند که حدود ۱۰ درصد مردم به این ترکیب گوگردی حساسیت دارند و بعضی‌ها واکنش‌های مختلفی به این ترکیب نشان می‌دهند؛ از علائم خفیف مثل تب تا مشکلات خطرناکی مثل آنافیلاکسی.

نیترات سدیم، نوعی ماده نگهدارنده مصنوعی دیگر است که در فرآورده‌های گوشتی مثل هات‌داگ‌، بیکن و ماهی دودی استفاده می‌شود. بعضی از مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این ترکیب در بدن به نوعی ترکیب سرطان‌زا تبدیل می‌شود، اما هنوز نزاع زیادی درباره این نتایج وجود دارد و نتایج قطعی و نهایی اعلام نشده‌اند. به نظر متخصصان، استفاده از نیترات سدیم طبیعی به شکل پودر،‌ در فرآورده‌های گوشتی پخته‌نشده، راه ایمن‌تری برای به کار بردن این ماده است.

دو نوع ترکیب BHT و BHA، از نگهدارنده‌های دیگری هستند که در انواع چیپس‌های سیب‌زمینی، آدامس، غلات، سوسیس‌های منجمد، برنج غنی‌شده، آب‌نبات، ژله و محصولات دیگر استفاده می‌شوند. این ماده از فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید، و گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد که بر اساس مطالعات اخیر،احتمالا BHA سرطان‌زا است و ترکیب BHT به میزان کم‌تری با سرطان مرتبط است.پتاسیم برومات نوعی ماده است که در ترکیب آردهای نان‌پزی استفاده می‌شود، و در واقع نوعی عامل اکسیدکننده است. این ماده برای استحکام خمیر و کوتاه شدن زمان پخت نان به کار می‌رود، اما ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی یا ناراحتی‌های گوارشی شود.

از عوامل ایجاد بیماری سرطان، استفاده از مواد نگهدارنده در مواد غذایی است که متاسفانه مصرف اینگونه غذاها مثل فست فودها و غیره در میان افراد رو به افزایش است.
مواد نگهدارنده و افزودنی ها با اهدافی همچون افزابش و بهبو.د قند، رنگ، بو، مزه و افزایش نگهداری و طول مدت ماندگاری و جلوگیری از رشئ میکروارگانیسم ها با کاهش سرعت فساد به مواد غذایی اضافه می شود.
اولین گروه این افزودنی ها رنگ ها هستند که از مواد شیمیایی صنعتی درست می شوند و آسیب هایی همچون ایجاد سرطان سلولی و در زمان دفع مواد شیمیایی و رنگدانه ها کبد و کلیه ها نیز دچار آسیب می شوند.
 مصرفکافئین باعث ایجاد عوارضی همچون افزایش فشار خون، ضربان قلب، بی خوابی و ریفلکس معده در بدن انسان می شود

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.