نجات جان بازیکن توسط کمک داور

نجات جان بازیکن توسط کمک داور

 

طی حادثه ای که در حین بازی برای فوتبالیست تیم نفت به وقوع پیوست این فوتبالیست به صورت ناگهانی بیهوش شد و به جز کمک داور کسی نتوانست جان وی را از مرگ حتمی نجات دهد خوشبختانه وی به کمک‌های اولیه و طب اورژانس آشنایی داشت.

بی‌برنامگی و عدم حضور آمبولانس و اورژانس در بازی‌های لیگ یک، بازهم حادثه آفرید. در جریان بازی تیم‌های «خونه به خونه» بابل و «نفت» آبادان، یکی از بازیکنان تیم نفت در اثر ضربه‌ای که به سرش وارد شد، برای مدتی از هوش رفت.

دقیقه ۸۵ بود که محمود تیغ‌نورد، همزمان با حمید مروی برای ضربه زدن به توپ به هوا بلند شد و در اثر اصابت پیشانی مروی به گیج‌گاهش، نیمه جان به زمین افتاد. در همین لحظه بود که سعید آل‌وردی، کمک داور بازی به زمین دوید تا با همان مقدار دانشی که از کمک‌های اولیه و طب اورژانس داشت، سعی کرد که با کمک حسن حوری، مربی دروازه‌بان‌های نفت و داور زمین، دهان تیغ نورد را باز کند و بعد از چرخاندن زبان او، سوت داور را در دهانش قرار دهد. همین کار آقای کمک داور بود که از انسداد مجاری تنفسی تیغ‌نورد تا رسیدن آمبولانس و اورژانس پیشگیری کرد و جان دوباره‌ای به او داد.

به گزارش «ورزش ۳»، محمود تیغ‌نورد بعد از به هوش آمدن و احیای کامل در بیمارستان گفت: «من که در جریان اتفاقی که افتاد چیزی به خاطر ندارم و هرچه که از این ماجرا متوجه شدم از طریق فیلم و عکس‌هایی بود که بعد از به هوش آمدن دیدم. من آخرین چیزی که به یاد دارم این است که من و مروی بلند شدیم که ضربه سر بزنیم. او از دوستان من و پسر خیلی خوبی هم است. من در فیلم دیدم که هر کس که بالای سر من می‌آمد حالش بد می‌شد و با سرتکان دادن از کنارم می‌گذشت. بعد آقای کمک داور بازی تلاش کرد تا سوت را در دهن من بگذارد که دندان‌هایم قفل نشود. ولی چون بازکردن دهان من خیلی سخت بود آقای حوری به داخل زمین آمد و دهنم را باز کرد تا داور بتواند سوت در دهانم بگذارد که دندان‌هایم روی هم قفل نشود. بعد هم که دیگر با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدم. در بیمارستان پزشک از من پرسید که اگر حالت تهوع نداشته باشم با مسوولیت خودم می‌توانم از بیمارستان مرخص شوم. من امروز هم حالم بهتر است و قرار است برای سی تی اسکن و معاینه در تهران پیش پزشک بروم».

سعید آل‌وردی، کمک داور بازی خونه به خونه و نفت هم درباره این حادثه گفت: «من دوره‌های کمک‌های اولیه و اورژانس را طی کرده‌ام و در تیم پزشکی ورزشی هم فعالیت دارم. در دقیقه ۸۵ بازی زمانی که تیغ نورد و مروی به هوا پریدند و من دیدم که تیغ نورد با گردن و نیمه بیهوش به زمین خورد چون من از شرایط اورژانس بازیکنان با خبر هستم با خودم گفتم اگر بخواهم داور را صدا کنم زمان از دست می رود وممکن است اتفاقات ناخوشایندی بیفتد. برای همین به سمت تیغ نورد رفتم و دندان‌هایش را به زحمت باز کردم و زبانش را چرخاندم تا آن زمان داور هم به ما نزدیک شد و من سوت او را گرفتم و در دهان تیغ نورد قرار دادم . البته باید بگویم آقای حوری هم خیلی کمک کرد و من اگر اسمی از او نیاورم بی معرفتی است».

اکبر میثاقیان، سرمربی تیم خونه به خونه بابل هم حال خود را در مواجهه با این حادثه، به این صورت شرح داد: «پس از ‌برخورد شدیدی که میان حمید مروی و تیغ‌نورد رخ داد، دهان تیغ‌نورد از شدت ضربه قفل شده بود که کمک داور بازی با هنرمندی و توسط یک سوت دهان او را باز کرد تا به زندگی برگردد. در همان لحظه گفتم یا امام رضا چه بلایی سر این پسر آمد. تیغ‌نورد شاگرد من بوده و فوق‌العاده پسر بااخلاقی است. هر چه بود دیروز من بعد این صحنه در زمین فقط عشق و علاقه و محبت می‌دیدم که فوتبال را تحت الشعاع خودش قرار داد. بعد بازی که به بیمارستان رفتم و دیدم کاملا خوب شده خدا را صد بار شکر کردم».

دکتر شاهین صالحی در گفتگو با خبرنگار «سلام دکتر» درباره حادثه‌ای که برای تیغ‌نورد رخ داده گفت: «گاهی ضربه‌هایی به سر وارد می‌شوند که ما در علم پزشکی، آنها را با نام «کانکاشن» می‌شناسیم. این ضربه‌های مغزی یا کانکاشن‌ها، می‌توانند خفیف یا شدید باشند. در مواردی هم تشنجی در اثر چنین ضربه‌هایی در فرد مصدوم ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث آسیب دیدن بافت نرم اطراف دهان و در نتیجه، قفل شدن دهان و دندان‌ها شود. قرار گرفتن در چنین وضعیتی، علاوه بر احتمال گاز گرفتن شدید زبان، ممکن است مسدود شدن راه‌های هوایی بیمار و عوارض ناشی از آن مانند خفگی و آسیب‌های قلبی را در پی داشته باشد. از این رو، کمک داور این بازی در باز نگه داشتن دهان مصدوم برای پیشگیری از مسدود شدن راه‌های تنفسی او، کار بسیار به جایی انجام داده است».

این متخصص پزشکی ورزشی تاکید کرد که گردن مصدومانی که دچار آسیب و صدمه‌های مغزی در اثر برخورد می‌شوند، باید به شدت تحت مراقبت قرار بگیرد و تا رسیدن اورژانس، ضربه یا تکان ناگهانی به آن وارد نشود. در غیر این صورت، امکان جابه‌جایی مهره‌های گردن و قطع نخاع بیمار وجود خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: «اهمیت این مساله تا جایی است که فیفا از جام جهانی ۲۰۱۴ به بعد، مجوز توقف بازی با درخواست پزشک را در صورت آسیب دیدن سر بازیکنان در زمین صادر کرده است».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.