نزدیک بینی یا میوپی (Myopia) و راه های تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی یا میوپی (Myopia) و راه های تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی (میوپی) بر درصد قابل توجهی از جمعیت تأثیر می گذارد، اما این اختلال چشم به راحتی با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی اصلاح می شود.

افرادی که نزدیک بینی یا میوپیا دارند در دیدن اشیای دور مشکل دارند، اما می توانند اشیائی را که نزدیک هستند را به وضوح مشاهده کنند. به عنوان مثال، فردی که به نزدیک بینی، دچار است، ممکن است قادر به تشخیص علائم بزرگراه نباشد، مگر آنکه تنها چند متر دورتر باشد.

چه چیزی باعث ایجاد نزدیک بینی می شود؟

افرادی که به نزدیک بینی، دچار هستند چیزی است که خطای انکساری نامیده می شود. در افراد مبتلا به نزدیک بینی، قرنیه انحنای بیش از حد دارد، بنابراین نور ورودی چشم به درستی متمرکز نمی شود. تصاویر در مقابل شبکیه، به طور مستقیم بر روی شبکیه متمرکز نمی شود و سبب تاری دید می شوند. نزدیک بینی، معمولا در دوران کودکی ظاهر می شود اما می تواند با بالا رفتن سن، افزایش می یابد.

نزدیک بینی یا میوپی (Myopia) و راه های تشخیص و درمان آن

علائم نزدیک بینی چیست؟

افرادی که به نزدیک بینی، دچار هستند، اغلب از سردرد، سرگیجه و یا خستگی هنگام رانندگی و ورزش شکایت می کنند.

نزدیک بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

نزدیک بینی را می توان به راحتی با استفاده از آزمایش های استاندارد چشم که توسط چشم پزشک ارائه می شود، تشخیص داده می شود.

نزدیک بینی یا میوپی (Myopia) و راه های تشخیص و درمان آن

نزدیک بینی چگونه درمان می شود؟

عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری میتواند نزدیک بینی، را اصلاح کند. با نزدیک بینی، نسخه شما برای عینک یا لنزهای تماسی یک عدد منفی است، مانند -۳.۰۰. هر چه عدد بالاتر باشد، لنزهای شما قوی تر خواهد بود.

جراحی انکساری ممکن است وابستگی شما به عینک یا لنزهای تماسی را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. شایع ترین روش های درمان نزدیک بینی با لیزر، عبارتند از:

۱- فوتورفراکتیوکراتکتومی 

فوتورفراکتیوکراتکتومی، PRK نیز نامیده می شود، در این روش از یک لیزر برای حذف یک لایه از بافت قرنیه استفاده می شود که قرنیه را مسطح می کند. بنابراین اشعه های نور براحتی بر روی شبکیه چشم منعکس می شود.

۲- لیزیک (جراحی لیزری برای اصلاح نزدیک بینی)

در روش لیزیک، سطح قرنیه تا عمق خاصی تراشیده می شود. بعد از برداشته شدن برخی بافت های قرنیه، فلپ سر جای خود گذاشته می شود. لیزیک شایع ترین جراحی است که برای اصلاح نزدیک بینی، استفاده می شود.

۳- لنزهای داخلی چشم فیکیک

برخی از بیماران با نزدیک بینی، با شدت بالا که نمی توانند نزدیک بینی، خود را با PRK یا لیزیک درمان کنند، می توانند با لنزهای داخل چشمی به نام فیکیک این عارضه را تا حدی تسهیل کنند.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.