نقش عملکرد کلیه بر سلامت قلب

نقش عملکرد کلیه بر سلامت قلب

برای افزایش سلامت قلب و عروق خود بهتر است بیشتر مراقب عملکرد کلیه خود باشید. انواع آسیب های قلبی می توانند ناشی از اختلالد در عملکرد کلیه ها بوجود بیاید.  توانایی قلب با مشکلات کلیوی کاهش خواهد یافت. با کنترل فشار خون می توانید هم از کلیه و هم از قلب و عروق خود بیشتر مراقبت کنید.

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که اگر کیفیت عملکرد کلیه حتی کمی کاهش پیدا کند، می‌تواند به آسیب‌های قلبی منجر شود. گزارشی از این مطالعه که به سرپرستی دکتر جاناتان تاونِند، پروفسور بیمارستان ملکه الیزابت بیرمنگام، انجام شده،‌ در مجله Hypertension منتشر شده است. در این مطالعه، ۶۸ اهداکننده کلیه را به مدت یک سال بعد از اهدای کلیه زیر نظر قرار گرفتند که میانگین سنی‌شان ۴۷ سال بود. این گروه از افراد با گروه کنترل ۵۶ نفره‌ای مقایسه شدندکه کلیه اهدا نکرده بودند و میانگین سنی‌شان ۴۴ سال بود. بعد از مقایسه مشخص شد که اهداکنندگان کلیه در مقایسه با افراد سالم، با مشکلاتی مثل کاهش عملکرد کلیه، افزایش توده بطن چپ قلب (نشانگر خطر ابتلا به بیماری قلبی) و افزایش نشانگرهای آسیب قلبی در نمونه خون‌شان، مواجه هستند. ضمنا هیچ تفاوتی در وضعیت فشار خون این دو گروه وجود نداشت.

دکتر تاونِند، مسئول این مطالعه، می‌گوید: «اگر کیفیت عملکرد کلیه، حتی در افراد سالم، کمی کاهش پیدا کند، با افزایش توده بطن چپ قلب همراه است. این تغییر به قلب آسیب می‌رساند و توانایی قلب برای انقباض را دچار اختلال می‌کند». با این‌حال، دکتر تاونِند می‌گوید که اهداکنندگان کلیه نباید نگران باشند، چون هنوز مطمئن نیستیم که این اثرات در طولانی‌مدت پایدار هستند یا نه.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *