نه گفتن به کودکان بدون صدمه دیدن به روح و روان کودک

نه گفتن به کودکان بدون صدمه دیدن به روح و روان کودک

راههای نه گفتن به کودکان

گاهی اوقات والدین نمیدانند که بدون از بین رفتن اقتدارشان نه گفتن به کودکان را انجام دهند در مطلب زیر رااهای نه گفتن به کودک را به شما آموزش میدهیم تا در عین حال کودک آسیب جدی نبیند

وقتی زیاد به فرزندتان نه می‌گویید، در درجه اول، کودکتان را لجباز بار می‌آورید. کودکی که زیاد نه می‌شنود، تصمیم می‌گیرد برای اثبات استقلالش، کاری را که از آن منع شده، انجام دهد. هر چه بیشتر نه بگویید، بیشتر لجبازی می‌ بینید و نه گفتن مقتدرانه خود را بی ‌اثر می‌ کنید. از سوی دیگر، گاهی «نه» گفتن شما سبب می ‌شود فرزندتان احساس بی‌کفایتی کند، منزوی، ترسو و بی‌اعتماد به نفس بار بیاید.

پس چطور هم کودکتان را از کار اشتباه بر حذر دارید و هم اقتدار خود را از دست ندهید؟

_ حواس کودکتان را پرت کنید. وقتی در حال انجام کار اشتباهی است، به او بگویید: بیا ببین دارم چه کار می‌کنم!

_ فقط وقتی کودکتان در حال صدمه زدن به خود یا دیگری بود به او نه بگویید و از او بخواهید کاری را انجام ندهد. این «نه» را جدی و با محبت بگویید و دلیل آن را برای فرزندتان شرح دهید.

_ از افعال مثبت استفاده کنید. مثلاً نگویید: با دست خیس کتاب را ورق نزن، بگویید: دست هایت را خشک کن بعد کتاب را ورق بزن.

_  محدودیت‌های کودک را اعلام نکنید؛ در عمل نشان دهید. مثلاً وقتی در حال به هم ریختن کشو برای پیدا کردن یک لباس است، به جای این که بگویید کشو را به‌ هم نریز، بگویید: بعد از کارت کشو را مرتب کن. یا به سراغ او بروید و بگویید: بگذار کمکت کنم.

_ به فرزندتان حق انتخاب بدهید. نگویید: نه امروز پارک نمی‌رویم، بگویید: به جای پارک رفتن می‌ توانیم برویم دوچرخه سواری یا استخر؛ یکی را انتخاب کن.

 

_ قوانین را برای او از قبل مشخص کنید تا مجبور نباشید دائم نه بگویید. مثلاً وقتی قرار است به اسباب بازی فروشی بروید، به او بگویید فقط تا ۵۰ هزار تومان حق انتخاب دارد.

_ حرف خود را عوض نکنید. فرزندتان باید یاد بگیرد که نه، به معنی نه است و هیچ چیز نمی‌تواند این نه را عوض کند!


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.