نکات مهم در مورد مصرف قندها

نکات مهم در مورد مصرف قندها

در مورد مصرف قندها بهتر است افراد دیابتی بیشتر مراقب باشند و به سلامتی شان اهمیت دهند  نوشیدنی‌های شیرین برای این افراد مانند سم هستند و می توانند در افزایش قند خون آن ها موثر باشند آنها باید از مصرف انواع آبمیوه ،نوشابه و شربت پرهیز کنند.

مصرف بالای قند برای سلامت عمومی مضر است اما برای افراد مبتلا به دیابت مصرف قند سم است و باید بیشتر به آن توجه داشت. محققان می‌گویند مصرف بالای قند می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود اما بعد از ابتلا باید میزان مصرف قند‌های ساده را به شدت کاهش داد. فرقی نمی‌کند شکر مصرفی شما سفید باشد یا سرخ یا قهوه‌ای.

باید میزان مصرف را بویژه بین وعده‌ها و مخصوصا در پایان روز کاهش داد. نوشیدنی‌های شیرین دشمن بزرگ دیابتی‌ها هستند و باید به طور کل ازبرنامه غذایی حذف شوند. بررسی‌ها نشان داده مصرف این نوع نوشیدنی‌ها در دوران نوجوانی زمینه ابتلا به دیابت را در بزرگسالی فراهم می‌کند. این موضوع تنها مربوط به نوشیدنی‌های گازداری مثل کوکا نیستو آبمیوه‌ها را هم شامل می‌شود. شاید باورتان نشود اما یک لیوان آب پرتغال طبیعی بدون شکر بیش از یک لیوان کوکا قند دارد. برخی افراد برای فرار از مصرف قند محصولات لایت مصرف می‌کنند در حالی که بررسی محققان مرکز انسرم فرانسه در سال ۲۰۱۳ نشان داد این محصولات احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

اما مبتلایان به دیابت چه نوع قندی می‌توانند بخورند؟ قند‌ها یا هیدرات‌های کربن به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: قندهای ساده و زود هضم که در شکلات، شیرینی، بستنی، الکل و میوه‌ها موجود است و قندهای پیچیده یا دیر‌هضم که در غلاتی مثل نان و برنج و سیب زمینی وجود دارد. برای پیشگیری یا کنترل دیابت توصیه بر کاهش مصرف قندهای ساده است.

تنها قند عسل است که کمترین عارضه را برای مبتلایان به دیابت دارد. در افراد غیر دیابتیک مصرف فروکتوز یا همان قند عسل در حد پایین می‌تواند قند خون را پایین آورد اما در افراد دیابتیک فروکتوز در کبد به تریگلیسمی تبدیل می‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت تنها مجازند زیر نظر متخصص کمتر از ۲ واحد قند پایان غذا مصرف کنند.

از میان میوه‌ها افرادی که قند خون بالایی دارند باید میوه‌هایی که قند کمتری دارند را انتخاب کنند و انواع شیرین مثل موز، انگور و طالبی را مصرف نکنند. قندهای پیچیده مثل قند موجود در غلات کامل می‌تواند حس سیری بیشتری القا کرده و قند خون را کنترل کند و از نوسان ناگهانی آن پیشگیری کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *