هشدارهای بدن برای ابتلا به سرخک

هشدارهای بدن برای ابتلا به سرخک

از نشانه های بارز برای بیماری سرخک می توانیم به سرفه های شدید اشاره کنیم. بهتر است سرخ شدن چشم ها و آبریزش از بینی در اطفال را جدی بگیرید غالبا بیماری سرخک در اطفالی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشاهده می شود.

 

بیماری سرخک  عفونی و کشنده‌ای است که بیشتر به کودکان حمله می‌کند. این ویروس بعد از دوران نهفتگی ده تا ۱۲ روزه، باعث بروز تب، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش چشم و برافروختگی چشم‌ها در فرد مبتلا می‌شود. کاهش اشتها و کسالت از علل شایع ابتلا به  بیماری سرخک است. چند روز بعد از شروع این علایم، بثورات جلدی به شکل نقاط قرمز روی پوست ظاهر می‌شود که ابتدا روی صورت و گردن ایجاد می‌شوند و سپس به دیگر نواحی بدن گسترش می‌یابند.

این نقاط قرمزرنگ بین سه تا پنج روز روی بدن می‌ماند و سپس ناپدید می‌شود. در موارد ساده بیماری، فرد مبتلا پیش از ظهور بثورات جلدی بهبود می‌یابد و طی دو تا سه هفته به حالت طبیعی برمی‌گردد. ولی بیش از ۴۰ درصد مبتلایان به عوارض پیچیده این بیماری مبتلا می‌شوند. این قبیل عوارض ناشی از ویروس سرخک ، اغلب در کودکان زیر پنج سال، افراد بالای ۲۰ سال و افرادی که به هر دلیلی ایمنی ضعیفی در برابر ویروس دارند مشاهده می‌شود. در این میان، کودکان زیر پنج سال بالاترین درصد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس را دارند.

به گفته محققان آمریکایی، ویروس سرخک، سیستم ایمنی کودکان را برای مدت ۳ سال ضعیف می‌کند و واکسیناسیون بیش از آنچه تاکنون به نظر می‌رسید اثر محافظتی دارد. طبق تحقیقاتی که مشروح آن در مجله Science منتشر شده است، سرخک نوعی فراموشی جزئی در سیستم ایمنی ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد عوامل پاتوژن شناسایی شوند و سیستم ایمنی بتواند با بیماری‌های عفونی مقابله کند. پیش از این نیز به اثبات رسیده بود که ویروس سرخک به حافظه ایمنی حمله می‌کند اما به نظر می‌رسید

این تاثیر کوتاه‌مدت است و در عوض ۳-۲ ماه برطرف می‌شود اما بررسی‌های اخیر نشان داده که تاثیر این ویروس بر حافظه سیستم ایمنی تا ۳ سال ادامه خواهد داشت. بررسی‌های محققان دانشگاه Princeton نشان داده در بیمارانی که به سرخک مبتلا می‌شوند احتمال فوت در اثر بیماری‌های عفونی طی ۳ سال بعد از ابتلا ، بسیار بالاست. به گفته محققان دانشگاه Emory نیز سرخک به لمفوسیت‌های T حمله می‌کند که مسئول حافظه ایمنی علیه این بیماری است.

یک ماه بعد از بهبود، لمفوسیت‌های T مجددا تولید می‌شود ولی به جای مقابله با عفونت تنها توانایی مقابله با ویروس سرخک را دارند. بررسی روی کودکان ۱ تا ۹ ساله اروپایی و یک تا ۱۴ ساله آمریکایی در طول دورانی که تزریق واکسن سرخک در این کشورها قطع شده بود نشان داد، احتمال فوت کودکان در اثر بیماری‌های عفونی بعد از ابتلا به سرخک بسیار بالاست در حالی که با تزریق واکسن این احتمال به شدت کاهش می‌یابد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *