هشدارهای پزشکی برای تاریخ انقضای قرص‌ها

هشدارهای پزشکی برای تاریخ انقضای قرص‌ها

بهتر است تاریخ انقضای قرص‌ها را قبل از مصرف چک کنید و در این زمینه بیشتر احتیاط کنید چون ممکن است باعث واردشدن آسیب به سلامتی تان شود، داروسازان توصیه میکنند انواع داروهای خوراکی نیز باید در محل مناسب نگهداری شوند تا از بروز مسمومیت در مصرف کنندگان پیشگیری شود.

تاریخ انقضای بعضی از داروها می‌تواند تا ۵ سال طول بکشد. در مورد واکسن‌ها این تاریخ کوتاه‌تر و در حدود ۶ ماه است اما عموما تاریخ انقضای قرص‌ها بیشتر از شربت‌ها می‌باشد. سید علی فاطمی داروساز گفت: قرص‌ها و شربت‌ها حاوی تاریخ انقضایی هستند که بر روی آنها درج شده‌اند. کارخانه‌های داروسازی برای اینکه این تاریخ را به دست آورند معمولا داروها را در شرایطی مانند دمای خیلی بالا، خیلی پایین، شوک‌های مکانیکی و رطوبت قرار می‌دهند به همین دلیل تاریخ انقضای داروها با هم بسیار متفاوت است.

وی افزود: تاریخ انقضای بعضی از داروها می‌تواند تا ۵ سال طول بکشد در مورد واکسن‌ها این تاریخ کوتاه‌تر و در حدود ۶ ماه است. به همین دلیل نمی‌توان تاریخ ماندگاری قرص یا شربت را حدس زد. اما عموما تاریخ انقضای قرص‌ها بیشتر از شربت‌ها می‌باشد.

فاطمی تصریح کرد: در صورتی که بسته بندی دارو باز نشده باشد می‌توان آن را تا ۶ ماه بعد از تاریخ انقضا هم استفاده نمود اما این امر درباره‌ی همه‌ی داروها صادق نیست. برخی از داروها ممکن است بعد از تاریخ انقضای آنها تغییر زیادی نکنند اما اغلب آنها اثربخشی و کارایی خود را از دست می‌دهند و ندرتا بعضی از این داروها دارای اثربخشی مضر نیز خواهند بود که از معروفترین آنها می‌توان به قرص تتراسایکلین اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همه‌ی داروها معمولا باید در محل‌های خشک و خنک نگه داری شوند اما بعضی از داروها نظیر انسولین،بسیاری از واکسن‌ها و قطره‌های چشمی به شرایط یخچالی نیاز دارند.

فاطمی بیان کرد: دما باعث افزایش واکنش‌های شیمیایی می‌شود و واکنش‌های شیمیایی زمانی‌که سرعت پیدا می‌کنند به گونه‌ای سبب کاهش اثربخشی دارو و یا تبدیل آن به یک ماده‌ی دیگر می‌شود بنابراین برای هر دارو دمایی در نظر می‌گیرند که بر روی آن درج شده است که منظور از دمای اتاق ۱۵ تا ۳۰ درجه، محل خنک ۸ تا ۱۵ درجه، یخچال ۰ تا ۸ و فریزر ۱۵ تا ۰ درجه می‌باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.