هشدارهای پزشکی برای مصرف نمک

هشدارهای پزشکی برای مصرف نمک

 

در زمینه مصرف نمک بهتر است بیشتر مراقب باشید زیاده روی در مصرف این ماده می تواند باعث ابتلای شما به امراض قلبی و عروقی شود مبتلایان به فشارخون بالا،بیماران کلیوی و دیابتی ها بیشتر باید مراقب مصرف نمک باشند و از خوردن آن پرهیز کنند.

بارها گفته شده که مصرف نمک برای قلب و عروق مضر است اما تحقیقات اخیر نشان میدهد که نمک به کلیه‌ها و مغز هم آسیب میرساند. طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه دلاور آمریکا نه تنها مصرف نمک باعث افزایش فشار خون میشود بلکه روی سلامت قلب، مغز و کلیه‌ها هم اثر منفی دارد. به عبارتی کاهش مصرف نمک نه تنها به افراد مبتلا به فشار خون بلکه به تمام افراد سالم نیز توصیه میشود.

به گفته محققان مصرف نمک باعث ضخیم‌تر شدن ماهیچه‌های قلب شده و کارکرد آن را دچار اختلال میکند. نمک همچنین بر توانایی کلیه‌ها در فیلتر کردن پروتیین و بر ارسال پاسخ از مغز به سیستمهای ایمنی اثر منفی میگذارد. متخصصان میگویند مصرف روزانه ۲۳۰۰ میلی گرم نمک برای تنظمیم فشار خون و کارکرد بهتر ماهیچه‌ها و اعصاب لازم است و نباید رژیمی بدون نمک بگیرید اما میزان مصرف نمک را باید محدود کرد. افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت یا بیماریهای کلیوی باید روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف کنند. به گفته محققان درحال حاضر اکثر افراد جامعه بیش از ۳۵۰۰ میلی گرم نمک یعنی ۱۰۰۰ میلی گرم بیش از نیاز روزمره هر فرد سالم مصرف میکنند. ۷۷ درصد از نمکی که وارد بدن ما میشود در واقع از مواد غذایی صنعتی گرفته شده است.

نمک از املاح سدیم و کلر تشکیل شده است. در بزرگسالان، هنگامی که مقدار سدیم دریافتی زیاد باشد، بدن آب زیادی را نگه می دارد و مقدار مایعات جمع شده در بدن بسیار زیاد می شود.

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که همین عامل باعث پرفشاری خون می شود و این خود عاملی است برای بیماری قلبی و سکته، زیرا این مقدار زیاد مایعات در حین عبور از قلب به اعضای بدن می روند و باعث خستگی  و درد در اندام ها می شوند و این خود عاملی است برای ظاهر شدن بیماری کرونری(انسداد رگ های قلب).

در بدن بزرگسالان، مقداری از نمک دریافتی از طریق کلیه ها و بوسیله ادرار کردن از بدن خارج می شود. اما در بدن نوزادان،کلیه ها هنوز توانایی کافی برای خارج کردن نمک از بدن را ندارند.

این را بدانید که به نوزادان(به خصوص تا ۴ ماهگی)، غذای پُر نمک ندهید، زیرا در بدنشان جمع می شود و چون نمی تواند خارج شود، باعث بیماری کلیه، کبد، آسیب به مغز می گردد و در شرایط حاد به مرگ نوزاد می انجامد. به همین دلیل، متخصصان تغذیه سفارش به دادن شیر مادر و یا شیرخشک به نوزادان می کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.