همه چیز در مورد ماه سوم بارداری

همه چیز در مورد ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری چه اتفاقی رخ میدهد؟

در مطلب زیر در مورد ماه سوم بارداری صحبت شده است و تحولاتی که هر خانمی در این ماه از بارداریش تجربه میکند را برایتان قرار داده است امیدوارم که از این مطالب استفاده کافی را ببرید.

مجموعه علائم فیزیولوژیکی که در سه ماهه اول و دوم خیلی مشخص نبودند، بعد از ماه ششم بارداری آشکارتر می‌شوند. فرزند شما روز به روز در درونتان شکل می‌گیرد و درست مثل خودتان برای روز بزرگ و به یاد ماندنی زایمان آماده می‌شود. برای اینکه زایمان آسانتری داشته باشید، در سه ماهه آخر بارداری رباط‌‌‌ها و اندام‌ها نرم‌تر از سابق می‌شوند. مفصل‌های قسمت لگن خاصره کشیده وبدن از یک انعطاف‌پذیری خاص برخوردار خواهد شد. فعالیت روده ها سست می‌شود

و دقیقاً به همین دلیل اغلب بانوان باردار با مشکل یبوست روبه رو خواهند شد. برای جلوگیری از این وضعیت، توصیه می‌شود که در روز یک و نیم تا دو لیتر آب مصرف کنید و حتی اگر پزشک معالجتان اجازه ورزش می‌دهد، به پیاده روی و شنا بروید. در پایان بارداری بسیاری از مادران آینده از مشکل کمردرد شکایت دارند.

این درد نیز از کش آمدن مفصل‌‌‌ها و رباطها ناشی می‌شود. یکی دیگر از دلایل کمردرد وزن و موقعیت جنین است: وزن نوزاد روز به روز بیشتر می‌شود و موقعیتش در رحم مادر به شکلی خمیده و هلالی در می‌آید. اگر خیلی احساس ناراحتی می‌کنید، از کمربندهای بارداری استفاده کنید. بسیاری از این کمربندها به شما کمک خواهد کرد

تا در بهترین حالت قرار بگیرید. اگر دردهایتان تمامی ندارد و روز به روز بیشتر می‌شود، حتماً در این خصوص با پزشک زنان مشورت کنید. او احتمالاً شما را به یک متخصص معرفی خواهد کرد. پدیده دیگری که در سه ماهه سوم روز به روز شدت می‌گیرد، جذب بالای آب و نمک به واسطه هورمون آلدسترون است و اضافه وزن شما در این دوران نیز از همین موضوع ناشی می‌شود. هورمون آلدسترون باعث کاهش دفع سدیم از ادرار می‌شود.

این هورمون جذب آب در کلیه‌‌‌ها را بالا می‌برد و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. دست‌ها، پاها و ساق‌هایتان نسبت به گذشته متورم‌تر می‌شود. در این خصوص به مادران باردار توصیه می‌شود که پایه تخت را کمی بالا بیاورند. این امر گردش خون را آسان می‌سازد. در این مرحله از بارداری بعضی از زنان به رفلاکس معده دچار می‌شوند. البته این مشکل به حالت تهوع‌های ابتدای بارداری مربوط نمی‌شود. در حقیقت در سه ماهه سوم، رحم به معده فشار می‌آورد،

با این فشار دریچه موجود میان معده و مری باز می‌شود و به این ترتیب اسید معده به درون مری ترشح می‌کند و این مسأله‌‌ای است که برای مهار آن از قبل پیش بینی صورت نگرفته است. از آنجا که این رفلاکس‌‌‌ها اغلب شبها و در موقعیت خوابیده اتفاق می‌افتد، برای جلوگیری از آنها، به حالت نیمه نشسته بخوابید و از غذاهای جامدی که به راحتی به سمت بالا حرکت نمی‌کنند استفاده کنید و همینطور از غذاهای اسیدی مثل لیمو و نیز از فلفل که خاصیت تحریک کنندگی دارد پرهیز کنید.

اگر با رعایت تمام این موارد، باز هم احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است پزشکتان یک پانسمان معده تجویز کند تا رنج و دردتان کمتر شود. به مرور که وزن بچه بیشتر می‌شود، پوست بدن شما کش می‌آید و به همین دلیل ترک‌های پوستی در ناحیه شکم، ران‌‌‌ها و سینه‌ها پدیدار می‌شود و متناسب با میزان انعطاف‌پذیری پوستتان،

شدت این ترک‌‌‌ها بیشتر یا کمتر خواهد بود. البته برای جلوگیری از این قضیه کار خاصی نمی‌توان انجام داد و تنها کاری که توصیه می‌شود این است که همواره مراقب میزان اضافه وزن خود باشید و اینکه هر روز آب کافی به بدنتان برسانید. در این مرحله از بارداری به خاطر اضافه وزنتان به راحتی به نفس نفس می‌افتید.

در حقیقت به طور میانگین هر زن بارداری دوازده تا پانزده کیلو اضافه وزن خواهد داشت و همانطور که خوب می‌دانید، تحمل این وزن اضافه کار ساده‌‌ای نیست! به دلایل مختلف از جمله خستگی از بارداری و میل شدید به دیدن نوزاد، تمایل شما به زایمان روز به روز بیشتر می‌شود! حتی ممکن است از سینه‌هایتان آغوز نیز ترشح شود.

در صورت بروز این مسأله می‌توانید در سوتین خود بالشتک‌های کوچک پنبه‌‌ای قرار دهید تا این ماده را جذب کند. صبور باشید، به زودی روزی فرا میرسد که واقعاً نوزادتان را در آغوش خواهید گرفت و او از سینه هایتان شیر خواهد خورد. هورمون‌های شما هم کم کم به حالت تعادل می‌رسند و بدنتان هم به مرور به میزان متناسب هورمون‌‌‌ها عادت می‌کند و شما نیز دوباره سرحال و بانشاط خواهید شد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *