همیشه محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید

همیشه محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید

برخی روش های تغذیه ای مانع بروز چاقی و افزایش کلسترول بدنتان خواهند شد اگر می خواهید از بیماری های قلبی و عروقی در امان بمانید می توانید از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید.

– آیا شما از ترس چاقی و کلسترول، شیرهای بی‌مزه کم چرب را به جای شیر پرچرب انتخاب می‌کنید؟ محققین ادعا می‌کنند که مصرف محصولات لبنی چرب خطر چاق شدن را کاهش می‌دهد

محقققان در یکی از مطالعات اخیر که در Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition چاپ شده است، به بررسی رابطه مصرف لبنیات و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی پرداختند، و در نهایت اعلام کردند که محصولات لبنی برای قلب مفید هستند. این مطالعه که بر اساس نوعی فراتحلیل انجام شد، به این مسئله می‌پرداخت که خوردن محصولات لبنی چه تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌گذارد.

محققان برای این کار، ۲۲ مطالعه قبلی را بر اساس معیارهای تحقیق خودشان انتخاب کردند و یافته‌های آن‌ها را به‌صورت گروهی تحلیل کردند. آنان متوجه شدند که ۹ مطالعه نشان می‌دهند که استفاده از محصولات لبنی باعث کاهش خطر ۱۲ درصدی ابتلا به بیماری قلبی می‌شود، و ۱۲ مطالعه دیگر نشان می‌دهند که با خوردن محصولات لبنی، خطر سکته مغزی را تا ۱۳ درصد کاهش می‌دهید.

ضمن این‌که مشخص شد ۶ مطالعه تایید می‌کنند که خوردن لبنیات کم‌چرب باعث کاهش ۷ درصدی خطر سکته مغزی می‌شود. نتیجه‌گیری نهایی محققان این بود که مصرف لبنیات، تاثیر مثبتی بر روی بیماری‌های قلبی-عروقی می‌گذارد، و لبنیات کم‌چرب می‌توانند از انسان در برابر سکته مغزی یا بروز بیماری کرونر قلب جلوگیری کنند.

یک توضیح احتمالی می‌تواند این باشد که با مصرف انواع پرچرب لبنیات، احساس سیری بیشتری به فرد دست می‌دهد، اما شاید هم دلیل آن اثر اسید‌های چرب شیر باشد که تاثیر اضافی بر کنترل وزن در بدن دارند. همچنین متاسفانه در بسیاری از محصولات لبنی، چربی با شکر جایگزین شده که نسبت به مواد لبنی پرچرب، این مواد قطعا منجر به افزایش وزن بیشتر شوند.

در تحقیقی که ما خود انجام دادیم، دریافتیم که مصرف کلی لبنیات اساسا تاثیر خاصی در افزایش یا کاهش وزن ندارد، جز ماست پرچرب که مصرف آن منجر به افزایش کمتر وزن می شود. تصویر ذهنی ارتباط غذاهای لبنی و سلامت، پیچیده بوده و نیاز به تحقیق‌های بیشتری دارد.

 


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *